Η πολυκατοικία Κλαυδιανού του 1924, στον αριθμό 50 της οδού Πατησίων: Ένα υπέροχο κτίριο στην Αθήνα του Μεσοπολέμου

Το 1924 ήταν για τον αρχιτέκτονα Ανδρέα Κριεζή μια παραγωγική χρονιά. Η ανέγερση της πολυκατοικίας Μαλούχου στην Πραξιτέλους και της οικίας Ακριβού στη Μάρνη & Αβέρωφ ολοκληρώνεται. Ταυτόχρονα, ξεκινά την κατασκευή της πολυκατοικίας Κλαυδιανού, στον αριθμό 50 της Πατησίων, κάνοντας την αρχή για μια σειρά από υπέροχα κτίρια σημαντικών αρχιτεκτόνων της εποχής και φέρνοντας, στον απόηχο της Ελλάδας των δύο ηπείρων και των πέντε θαλασσών, έναν αέρα κοσμοπολιτισμού. Το νέο αρχιτεκτονικό αφιέρωμα της στήλης Urban Arch Tales.

έρευνα/κείμενο: Σοφία Σταυριανοπούλου
φωτογραφίες: George Fiorakis
 

 

Το ολόλευκο κτίριο Κλαυδιανού είναι τετραώροφο με υπερυψωμένο ισόγειο και ημιυπόγειο και διαρθρώνεται σε τρία μέρη. Η βάση, που διαμορφώνεται με επίχρισμα σε απομίμηση ισόδομης λιθοδομής, περιλαμβάνει τη στάθμη του ισογείου. Εκεί βρίσκονται δύο διαμερίσματα με τους σχεδόν ανύπαρκτους εξώστες τους, πλευρικά της κεντρικής εισόδου, και δύο πόρτες υπηρεσίας που οδηγούν στο υπόγειο. Στον κορμό, δύο ημικυκλικά έρκερ καταλαμβάνουν τους δύο πρώτους ορόφους, καταλήγοντας στον τρίτο στους μοναδικούς ημικυκλικούς εξώστες του κτιρίου, ενώ ανάμεσά τους βρίσκονται στενά ορθογωνικά μπαλκόνια, δύο σε κάθε όροφο. Τη στέψη αποτελεί ο τελευταίος όροφος με συνεχόμενο εξώστη, από τον οποίο οι ένοικοι απολάμβαναν ανεμπόδιστα τη θέα προς το κέντρο και τις εξοχές της πόλης, ενώ το περίγραμμα του κτιρίου ολοκληρώνει το στηθαίο της ταράτσας.
 
Διακριτική και ταυτόχρονα εντυπωσιακή στις λεπτομέρειές της είναι και η εκλεκτικιστική 
διακόσμηση. Γύψινες, ανθεμωτές συνθέσεις, απλές μετώπες στα πλαίσια των θυρών, οδοντωτά γείσα κάτω από τα μπαλκόνια και μπαλούστρες στο στηθαίο, επάνω ακριβώς από κάθε άνοιγμα. Αλλά οι πιο επιβλητικές, είναι οι αναγεννησιακές αχιβάδες στη βάση των έρκερ, -ένα μοτίβο που χρησιμοποιείται και στα σιδερένια λούκια-. Κι αν με αυτές γίνεται μια νύξη στην ευρωπαϊκή διακοσμητική, η κεντρική, ξύλινη θύρα εισόδου είναι μια αναφορά στην αρχαιότητα και στο αρχαιολογικό μουσείο φυσικά, που βρίσκεται λίγο πιο κάτω. Η σύνθεσή της σχηματίζει ναό, καθώς τα φύλλα της φέρουν κίονες και το επάνω σταθερό τμήμα της σχηματίζει την αετωματική κατάληξη της στέγης του.   
 
 

 

Εικόνα
Η πολυκατοικία Κλαυδιανού στην Πατησίων 50

 

//Δείτε ακόμη: 

Urban Arch Tales #1: Το κτίριο στην Στουρνάρη & Ζαΐμη (1933)

Urban Arch Tales #2: Ατμοηλεκτρικός Σταθμός ΑΗΣ (1903)
 
Urban Arch Tales #3: Η προαστιακή έπαυλη Κλωναρίδη 

 

 

Εικόνα
Η πολυκατοικία Κλαυδιανού στην Πατησίων 50

 

 

 

 

 

 

 

Εικόνα
Η πολυκατοικία Κλαυδιανού στην Πατησίων 50

 

 

 

 

Λίγα στοιχεία μένουν στην αρχιτεκτονική μας ιστορία για τους μάστορες, τους τεχνίτες και τα κάθε λογής συνεργεία που δούλευαν στα γιαπιά των οικοδομών. Ο Κριεζής ωστόσο, από το 1922 συνεργαζόταν με τους μαραγκούς Φίλιππο και Δημήτρη Μανούσο, αλλά αν τα ξυλουργικά της πολυκατοικίας αυτής είναι όντως δική τους δουλειά, μένει οι απόγονοί τους, που συνεχίζουν την oικογενειακή παράδοση, να το εξακριβώσουν από τη χρήση ειδικών εργαλείων για την κατασκευή των κουφωμάτων. Κι αυτό θα είναι εφικτό, όταν η είσοδος ελευθερωθεί από τα προστατευτικά πλέγματα που έχουν τοποθετηθεί μπροστά της.
 
Έτσι, λοιπόν, η σύνθεση της όψης είναι μια αρμονική εναλλαγή σχημάτων και όγκων
Παράθυρα στα έρκερ με ανακαμπτόμενα ρολά και πόρτες διαφορετικού πλάτους, με γαλλικά παντζούρια τονίζουν τον κατακόρυφο άξονα του κτιρίου. Από την άλλη, συμπυκνώνονται εδώ τα δεδομένα της οικοδομικής στη 2 η δεκαετία του 20ου αιώνα, όπως η χρήση οπλισμένου σκυροδέματος, τα προκατασκευασμένα διακοσμητικά στοιχεία επάνω σε επιχρίσματα από τσιμέντο, τα υαλοστάσια με πυκνά καΐτια, τα σφυρήλατα κιγκλιδώματα σε διάφορα γεωμετρικά σχήματα. Νέα υλικά, νέες τεχνικές ανακατεύονται με τα παλιά αυτή τη μεταβατική δεκαετία, που δεν είναι παρά μια περίοδος αναμονής για εκείνη τη μεγάλη, πρωτοποριακή ιδέα, η οποία θα τα απογειώσει και θα οδηγήσει την αρχιτεκτονική σε νέες κατευθύνσεις και συμβολισμούς
 
 

 

 

 

 

Εικόνα
Η πολυκατοικία Κλαυδιανού στην Πατησίων 50

 

Εικόνα
Η πολυκατοικία Κλαυδιανού στην Πατησίων 50

 
 

//Δείτε ακόμη: 

Βαλκανικό Αφιέρωμα: Βουκουρέστι 

Urban Arch Tales #4: Μέγαρο Prokesch στη Φειδίου
 
Urban Arch Tales #5: Το κτίριο στην Ηπείρου και Μιχαήλ Βόδα 
 
- Urban Arch Tales #6: Aφιέρωμα σε αθηναϊκό κτίριο του Βαλεντή 

 

 

Εικόνα
Η πολυκατοικία Κλαυδιανού στην Πατησίων 50

 
 
Από τη δικτατορία του Μεταξά και μέχρι την Κατοχή στο κτίριο Κλαυδιανού χτυπούσε η 
καρδιά της ελληνικής δημοσιογραφίας. Το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, είκοσι περίπου χρόνια μετά την ίδρυσή του, στεγάστηκε το διάστημα αυτό στην πολυκατοικία και στους χώρους της έφταναν καθημερινά τα ιστορικά και πολιτικά γεγονότα της ταραγμένης αυτής περιόδου. 

Ο τελευταίος ένοικος του κτιρίου ήταν ο όμιλος Granits, ενώ όταν το κτίριο εγκαταλείφθηκε οριστικά, βρήκαν καταφύγιο εκεί εγκαταλελειμμένες από την πολιτεία ψυχές, μέχρι το Δεκέμβριο του 2017 που σφραγίστηκε εξαιτίας της πυρκαγιάς που ξέσπασε στο εσωτερικό του.
 
Η αίγλη της πολυκατοικίας έχει προ πολλού ξεθωριάσει και ό,τι αποτελούσε αντικείμενο 
θαυμασμού στην Πατησίων του Μεσοπολέμου, σήμερα κινδυνεύει να προσγειωθεί στο πολυσύχναστο πεζοδρόμιο. Εκεί όπου πετάχτηκε από το ρημαγμένο κτίριο το μαντεμένιο χρηματοκιβώτιο μάρκας M. Adlersflügel Wien, ενδεχομένως παλιότερο και από το ίδιο το κτίριο, ο εύπορος ιδιοκτήτης του οποίου θα ταξίδεψε μέχρι τη Βιέννη για να το αποκτήσει.   

 

 

 

Εικόνα
Η πολυκατοικία Κλαυδιανού στην Πατησίων 50

 

 

 

//Δείτε ακόμη: 

- Urban Arch Tales #7: Το ιστορικό κτίριο στην οδό Ζωοδόχου Πηγής και Ισαύρων

- Urban Arch Tales #8: Ένα κτίριο με Bauhaus επιρροές, ανάμεσα σε πολυκατοικίες και νεοκλασικά

- Urban Arch Tales #9: Το ιστορικό σπίτι του πρώτου δασκάλου του Δημοτικού Σχολείου της Κωλέττη 

- Urban Arch Tales #10: Η πολυκατοικία στην οδό Ελλανίκου 33 στο Παγκράτι

 
 

 

Εικόνα
Η πολυκατοικία Κλαυδιανού στην Πατησίων 50

 
 

 

Εικόνα
Η πολυκατοικία Κλαυδιανού στην Πατησίων 50

 
 
Η αρχιτεκτονική ετερογένεια και ποικιλομορφία της Πατησίων, που μοιάζει να έχει 
κορωνίδα τον Ιερό Βράχο, διαμορφώθηκε σχεδόν μέσα σε δύο αιώνες και συνθέτει ένα απίστευτο matrix πολιτικής, οικονομικής και κοινωνικής ιστορίας, τόσο μοναδικό, ώστε καμιά άλλη ευρωπαϊκή πόλη δεν μπορεί να καυχηθεί ότι έχει. Δυστυχώς, με τη σημερινή εικόνα της, ούτε εμείς.

 
*Ευχαριστούμε το ΑΠΕ –ΜΠΕ, τον Ηρακλή Φασουράκη και την εταιρεία «Manousos, Constructions and creations» για τις πληροφορίες που μας έδωσαν.

   
ακολουθήστε το inExarchia στο facebookinstagramtwitteryoutube
 
κείμενο/έρευνα: Σοφία Σταυριανοπούλου
φωτογραφίες: George Fiorakis

 

*φωτογραφίες ελεύθερες για αναδημοσίευση, αν δεν αφορά εμπορική χρήση, με αναφορά της πηγής 

 

 

Ο οδηγός της πιο ζωντανής και ανήσυχης περιοχής της Αθήνας.

Ακολουθήστε το inExarchia στο facebook, instagram, twitter, youtube

Στην ίδια κατηγορία

Δεκαετία του ‘30, Αθήνα. Μία πόλη σε μετάβαση. Μία πόλη που προσπαθεί να γίνει μεγαλούπολη, με το βλέμμα στην Εσπερία, ακολουθώντας με τόλμη στην αρχιτεκτονική, τη διεθνή πρωτοπορία του μοντέρνου κινήματος. Η...

think

Το πρώτο αρχειοστάσιο στην Ελλάδα. Το κτήριο στην οδό Γ’ Σεπτεμβρίου 146 και η ιστορία του μέσα από αρχειακό υλικό, έρευνα και φωτογραφίες των πρώτων δύο δεκαετιών του 20ου αιώνα. Το αρχείο που με την...

think

Η πολυκατοικία στην οδό Διδότου 47, του 1936, ένα κτήριο sui generis που κουβαλά όχι μόνο τον ακμάζοντα μεσοπολεμικό μοντερνισμό και ταυτόχρονα τη μετάβαση στη νέα εποχή, αλλά παράλληλα μνήμες και γεγονότα που...

Urban arch tales

Newsletter