Ατομική έκθεση του γαλλο-αλγερινού καλλιτέχνη Kader Attia / Το ''Μουσείο Επούλωσης'' στη State of Concept

H ατομική έκθεση του γαλλο-αλγερινού καλλιτέχνη Kader Attia "Το Μουσείο Επούλωσης", σε επιμέλεια Ηλιάνας Φωκιανάκη, φιλοξενείται στο Ινστιτούτο Σύγχρονης Τέχνης State of Concept Athens, στο Κουκάκι.

Το State of Concept Athens άνοιξε ξανά τις πόρτες του και μας προσκαλεί στην πρώτη ατομική έκθεση στην Ελλάδα, του γαλλο-αλγερινού καλλιτέχνη Kader Attia με τίτλο "Το Μουσείο Επούλωσης" (The Museum of Repair).

Ο καλλιτέχνης σε μία διερεύνηση των τρόπων με τους οποίους η αποικιοκρατία και ο ιμπεριαλισμός συνεχίζουν να διαμορφώνουν τον τρόπο με τον οποίο οι δυτικές κοινωνίες εμπλέκονται με μη-δυτικούς πολιτισμούς και πιο συγκεκριμένα πως (ακόμα) τις παρουσιάζουν, παρουσιάζει μια σειρά από γλυπτά, εγκαταστάσεις, κολάζ, βίντεο και φωτογραφίες, σχολιάζοντας τον ρόλο και τις συνέπειες του πολιτισμού στη διαιώνιση της κοινωνικής αδικίας.

Τα έργα του προσφέρουν μια δομική, σχολαστική κριτική των σύγχρονων δυτικών συστημάτων ελέγχου, που καθορίζουν διάφορες πτυχές της ζωής· από την παραδοσιακή μουσειολογία έως τους σύγχρονους μηχανισμούς κοινωνικού αποκλεισμού. Ο Attia θεωρεί την ιδέα της "επούλωσης" ως φυσική και συμβολική πράξη, εξερευνώντας ταυτόχρονα τον τρόπο με τον οποίο η επισκευή σχετίζεται τόσο με ψυχολογικό όσο και με το σωματικό, τόσο με το συλλογικό όσο και το ατομικό τραύμα.

Η έκθεση καλεί τον επισκέπτη να συνδέσει το θεωρητικό πλαίσιο που περιστρέφεται γύρω από τις έννοιες της επούλωσης, της αποκατάστασης, του επαναπατρισμού, του συλλογικού τραύματος, της απώλειας και του αποκλεισμού με προφορικές ιστορίες, μαρτυρίες και εμπειρίες που επικοινωνούνται μέσω των έργων του Attia. Τέλος, θέτει το ερώτημα αν ένας καλλιτέχνης μπορεί να λειτουργήσει ως "φροντιστής" γνώσεων που έχουν παραμεριστεί ή αποσιωπηθεί, ή υποκινητής μελλοντικών θεσμών κοινωνικής δικαιοσύνης. 

Εικόνα
Kader_Attia_photos_mamalakis_state_of_concept_installation_inexarchiagr

Η "επούλωση", για τον καλλιτέχνη, λειτουργεί ως μεταφορά, για τον πολιτιστικό επαναπατρισμό και την αντίσταση. Στη σειρά φιλμ με τίτλο "Reason's Oxymorons" (2015), ο καλλιτέχνης ερευνά τον τρόπο με τον οποίο διαφορετικές κοινωνίες συζητούν και κατανοούν έννοιες όπως η ζημία και η απώλεια. 

Η πιο πρόσφατη ταινία του Attia "The Object's Interlacing" (2020), σε ανάθεση του μουσείου Kunsthaus Zürich, θέτει το πλαίσιο αυτής της έκθεσης και προτρέπει μια επανεξέταση του έργου του της τελευταίας δεκαετίας. Στo φιλμ, ο Attia ασχολείται με το ζήτημα της "αποκατάστασης" και της επιστροφής μη-δυτικών αντικειμένων τέχνης που βρίσκονται σε Δυτικά μουσεία. Οι φωνές των ιστορικών, των φιλοσόφων, των ακτιβιστών, των ψυχαναλυτών και των οικονομολόγων, που περιλαμβάνονται στο φιλμ, δημιουργούν ένα παλίμψηστο διαφορετικών απόψεων σχετικά με την ιδέα της αποκατάστασης, ένα θέμα που είναι αρκετά σημαντικό για το ελληνικό κοινό, καθώς τα μάρμαρα του Παρθενώνα παραμένουν μέχρι σήμερα μια από τις πιο γνωστές περιπτώσεις αμφίβολα αποκτηθέντων αρχαιοτήτων στον κόσμο.

Το φιλμ επισημαίνει τις σύνθετες παραμέτρους που έχουν επιτρέψει τη χρήση του πολιτισμού, στη διατήρηση άνισων δομών ισχύος, αλλά και ως εργαλείο που διευκόλυνει αφηγήσεις συγκεκριμένων μορφών Ιστορικής "αλήθειας". 

Εικόνα
Kader_Attia_photo_mamalakis_state_of_concept_athens_inexarchiagr

Τα έργα παρουσιάστηκαν πρώτη φορά στη Μπιενάλε της Λυών το 2015, και ασχολούνται με τις επιπτώσεις της αποικιοκρατίας στις μη δυτικές υποκειμενικότητες, κάτι που αντηχεί την τρέχουσα προσφυγική κρίση, ένα θέμα που συζητείται έντονα στην Ελλάδα την τελευταία δεκαετία. Επιπλέον, μια επιλογή φωτογραφιών από τη σειρά του Rochers Carrés (2008) προσφέρει μια οπτική αναπαράσταση του αποκλεισμού και της περίφραξης: μια παραλία στο Αλγέρι, γεμάτη από τεράστιους βράχους που τοποθετήθηκαν από τις αρχές για να αποτρέψουν τους ανθρώπους από τη μεταφορά τους με σκάφη από την Βόρεια Αφρική, στη Μεσόγειο προς την Ευρώπη. Η έκθεση περιλαμβάνει και μια σειρά εκδόσεων με βιβλία που έχουν εμπνεύσει το ερευνητικό έργο του εικαστικού, καθώς και πρόσφατα άρθρα που δείχνουν πώς απεικονίζεται η μετανάστευση και η προσφυγική κρίση στην Ευρώπη.

Την έκθεση επιμελείται η Ηλιάνα Φωκιανάκη και είναι η πρώτη που προκύπτει από το μακροπρόθεσμο ερευνητικό πρόγραμμα του State of Concept με τίτλο Γραφείο Φροντίδας ("The Bureau of Care"). Συνοδεύεται από μια έκδοση με κείμενα της Φωκιανάκη και της γαλλίδας ακαδημαϊκού Françoise Vergès. Το δημόσιο πρόγραμμα θα ανακοινωθεί σύντομα, επισκεφθείτε τον ιστότοπό μας για περισσότερες πληροφορίες.

Η έκθεση υποστηρίζεται από το Institut français Paris και το Foundation for Arts Initiatives. Το ερευνητικό πρόγραμμα "Γραφείο Φροντίδας" υποστηρίζεται από το European Cultural Foundation (Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Ίδρυμα).

Εικόνα
Kader_Attia_photo_mamalakis_state_of_concept_installation_inexarchiagr

Kader Attia

Γεννημένος το (Dugny, Γαλλία), ο Attia μεγάλωσε στο Παρίσι και στην Αλγερία. Ζει και εργάζεται στο Βερολίνο και στο Παρίσι. Πριν από τις σπουδές του στο École Supérieure des Arts Appliqués Duperré και στο École Nationale Supérieure des Arts Décoratifs στο Παρίσι, και στην Escola Massana, Centre d'Art i Disseny στην Βαρκελώνη, πέρασε εφτά χρόνια στην Αφρική και στη Νότιο Αμερική.

Η κοινωνικό-πολιτισμική του έρευνα, οδήγησε τον Kader Attia στην έννοια της Επούλωσης (Repair), μια ιδέα που αναπτύσσει φιλοσοφικά στα κείμενά του και συμβολικά, στην ματιά του σαν εικαστικός καλλιτέχνης. Με την αρχή της Επούλωσης να αποτελεί μια σταθερά στην φύση -το ίδιο και στην ανθρωπότητα-, κάθε σύστημα, κοινωνικός θεσμός, ή πολιτισμική παράδοση μπορούν να θεωρηθούν ως μια αέναη διαδικασία Επούλωσης, η οποία συνδέεται στενά με την απώλεια και τις πληγές, την ανάρρωση και την επανά-ιδιοποίηση. Η Επούλωση φτάνει πέρα από το υποκείμενο και συνδέει το άτομο με το φύλο, την φιλοσοφία, την επιστήμη και την αρχιτεκτονική, και, ακόμα, το εμπλέκει σε διαδικασίες αντίστασεις που αφορούν στην οικολογική καταστροφή, στον πολιτισμό, στον μύθο και στην Ιστορία.

Το 2020 ο Kader Attia ανακοινώθηκε ως ο επόμενος καλλιτεχνικός διευθυντής της 12ης Μπιενάλε του Βερολίνου που θα λάβει χώρα τον Ιούνιο του 2023. Το 2016, βραβεύτηκε με το Βραβείο Marcel Duchamp, και ακολούθησε το Βραβείο του Miró Foundation και το Yanghyun Art Prize της Σεούλ.

//

Ίνφο

Που
State of Concept
Τούσα Μπότσαρη 19, Κουκάκι

Πότε
Διάρκεια: Έως τις 19 Ιουνίου, 2021
Ωράριο: Πέμπτη εώς Σάββατο 15:00 - 20:30

Για να επισκεφθείτε την έκθέση μπορείτε να κλείσετε ραντεβού στο info@stateofconcept.org ή να επισκεφθείτε το State of Concept τις ώρες λειτουργίας, με την πιθανότητα αναμονής καθ' οτι ο αριθμός των επισκεπτών εντός του χώρου είναι περιορισμένος.

Θα τηρούνται όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας και η χρήση μάσκας είναι υποχρεωτική.


//

Περισσότερες πληροφορίες στην ιστοσελίδα και τη fb σελίδα του SoC.

Εικόνα
Kader_Attia_photo_stathis_mamalakis_state_of_concept_installation_inexarchiagr


Εικόνα

 
Ακολουθήστε το inExarchia στο facebookinstagramtwitteryoutube

Ο οδηγός της πιο ζωντανής και ανήσυχης περιοχής της Αθήνας.

Ακολουθήστε το inExarchia στο facebook, instagram, twitter, youtube

Στην ίδια κατηγορία

Πενήντα τέσσερις γυναίκες tattoo artists, συμμετέχουν στην έκθεση που θα φιλοξενηθεί στον καινούργιο χώρο τέχνης HeartbeatInk Gallery, στο κέντρο της Αθήνας.

think

Η παράσταση "Προσοχή: Εκτελούνται Έργα" σε σύλληψη και σκηνοθεσία της Νοεμή Βασιλειάδου, μετά από μια δυναμική εκκίνηση στη Θεσσαλονίκη, έρχεται στο Θέατρο Εμπρός, επαναφέροντας στο προσκήνιο το πλέον καίριο...

think

Το Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων, στην οδό Κύπρου στην Κυψέλη, φιλοξενεί στο ξεκίνημα τις νέας χρονιάς, μουσικές παραστάσεις, spoken word με ανοιχτό μικρόφωνο και περφόρμανς.

think

Newsletter