Ο street artist Barba Dee, η ζωγράφος Κυβέλη Ζώη, το ανεξάρτητο Project Space-Kyan Athens στα Εξάρχεια και μία ατομική έκθεση-αφήγηση που αποδομεί τη σύγχρονη ελληνική ταυτότητα / Καφέ - Σνακ - Μπαρ “ΤΑ ΠΑΘΟΙ”

Από τις 10 Μαρτίου ο καλλιτέχνης Barba Dee αφήνει για λίγο τους δρόμους, και φτιάχνει μία διαφορετική αφήγηση της ελληνικής πολιτιστικής ταυτότητας. Μία έκθεση, αποτέλεσμα του residency του Barba Dee στον πολύ ενδιαφέρον και ανεξάρτητο χώρο του Kyan στην Εμ.Μπενάκη 60, που φτιάχτηκε από την καλλιτέχνη και ζωγράφο Κυβέλη Ζώη, στα Εξάρχεια.

Συντάκτης: Κλέλια Α. / φωτογραφίες Nancy Angelopoulou / επιμέλεια Γιώργης Φιοράκης
 

Τον BARBA DEE τον γνωρίζουμε από τα φλεγόμενα γκράφιτι, που με την προβοκατόρικη, άλλοτε πολιτική και άλλοτε βαθιά συναισθηματική τους γλώσσα, ”καίνε” την πόλη μας. Στα έργα του συναντάμε μία διάθεση σχολιασμού των συμβόλων και βιωμάτων της αθηναϊκής ζωής και αθροίζοντας εικαστικά τα επιμέρους κομμάτια συνθέτουμε την σύγχρονη ελληνική κουλτούρα. Σταθερά αντισυστημικός και ασυμβίβαστος, στον χώρο του Kyan Project Space, o Barba Dee βγαίνει από τον δημόσιο χώρο και στήνει από τις 10 Μαρτίου την ατομική του έκθεση, αποτέλεσμα της φιλοξενίας του, στο κτίριο της Kyan Athens στην Εμ. Μπενάκη 60. Με αφορμή την έκθεση ““Καφέ- Σνακ - Μπαρ “ΤΑ ΠΑΘΟΙ”” βρεθήκαμε στον χώρο και μιλήσαμε, μεταξύ άλλων, για την ευκαιρία του καλλιτέχνη να εκφραστεί με άλλα μέσα, τα παράδοξα της εθνικής ταυτότητας και για το Kyan Athens, όπως μας το σύστησαν μαζί με την ζωγράφο και υπεύθυνη για τον χώρο, Κυβέλη Ζώη. Ένας νέος χώρος εκπροσώπησης καλλιτεχνών στην Αθήνα, που “ξεπερνά τα στενά όρια που καθορίζει η βιομηχανία της τέχνης”. 

Από την περιγραφή της έκθεσης: Η έκθεση αποτελείται από ζωγραφικά έργα η σύνθεση των οποίων βασίζεται στην αισθητική των σύγχρονων ψηφιακών κολάζ. Οι εικόνες που εμφανίζονται, είτε πρωτεύουσες, είτε δευτερεύουσες, σκοπό έχουν να δημιουργήσουν ένα πλέγμα αφηγήσεων που περιστρέφονται γύρω από την σύγχρονη ελληνική ταυτότητα. Εικόνες σύμβολα που έχουν εντυπωθεί και εντυπώνονται καθημερινά στο συλλογικό ασυνείδητο.


“Εάν αποσυνθέσεις μια Ελλάδα σου απομένει ένα κολάζ εικόνων…Εικόνες φαινομενικά ασύνδετες παρατίθενται η μία δίπλα στην άλλη, η μία πάνω στην άλλη για να δημιουργήσουν αφηγήσεις. Πότε όμως ξεκινάει ένα σύμβολο να υπάρχει και πόσο μεταβλητή είναι η νοηματοδότηση του; Με τα ίδια σύμβολα και αφηγήσεις που η εθνική ταυτότητα συγκροτείται, με αυτά τα ίδια θα αποδομηθεί. Πόσο ευδιάκριτη πρέπει να είναι μια εικόνα για να αναγνωρίσουμε το πρόσωπο, πόσο θολή πρέπει να είναι για να δούμε το συμβολισμό της; Μέσα σε ένα καταιγισμό εικόνων και πληροφοριών δε γίνεται παρά να παρασυρθούμε. Η γλώσσα μας δεν προφταίνει να φτιάξει λέξεις για τα πάθη μας, καθένας φωνάζει τη δική του μουγκή τραγωδία. Εθνικός μας ύμνος ένα κολάζ ετερογενών στοιχείων που συνθέτουν μικροΐεροτελεστίες, πανηγυρτζίδικα γκαλά και γηπεδικά τραγούδια. Ένας μπανάλ εθνικισμός πλάι σε σούσι μπάρς και διανυκτερεύουσες καντίνες. Περιμένοντας τις νέες τετριμμένες αφηγήσεις του εθνικού ιδεώδους, ξαναγράφεται η γλώσσα που θα τις αποδομήσει…” Barba Dee, 2022

   
//Δείτε ακόμη:
 
- DOG DAYS ARE HERE / streetart in Athens by Barba Dee 

LIGHT YOUR FUTURE BRIGHT / streetart in Athens by Barba Dee

 

Εικόνα

 

Εικόνα

 

Εικόνα

 
 

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
Ο Barba Dee για “Τα Πάθοι” 


Γνωρίζουμε τη δουλειά σου κυρίως από τους δρόμους της Αθήνας και την street art πλευρά της. Στο Kyan θα δούμε την πιο εικαστική της πλευρά. Τι κρατάς κοινό και τι αλλάζει σε ό,τι αφορά την οπτική ταυτότητα, το στυλ αλλά και τα μέσα που επιλέγεις να δημιουργήσεις; 

Για εμένα το περιβάλλον στο οποίο καλούμαι να παράξω ένα έργο είναι πλήρως καθοριστικό και για τη διαδικασία που θα ακολουθήσω και για τα υλικά που θα χρησιμοποιήσω. Ειδικά όταν κάνουμε τη σύγκριση του δημόσιου χώρου με έναν εκθεσιακό, οι διαφορές είναι τόσο δομικές που θα ήταν αδύνατο να μη τις λάβω υπόψιν. Στην περίπτωση του Κyan μου δίνεται η ευκαιρία να δουλέψω, χωρίς τους περιορισμούς του δρόμου, ένα σύνολο έργων κάτω από μια κοινή αφήγηση και με υλικά όπως τα λάδια. Το ύφος αλλάζει, αλλά το σκεπτικό πίσω από τη δημιουργία παραμένει το ίδιο σε όλες τις περιπτώσεις.

Η έκθεση - αποτέλεσμα της φιλοξενίας σου στο Kyan - πραγματεύεται τα παράδοξα σχήματα που προκύπτουν από την ελληνική και όχι μόνο πολιτισμική ταυτότητα. Ποια είναι η σημειολογία αυτών των παραδόξων και ποιες είναι οι αφηγήσεις που προκύπτουν από αυτα μέσα στο έργο σου;

Η έκθεση έρχεται να θέσει κάποια ερωτήματα γύρω από την έννοια της εθνικής ταυτότητας και συγκεκριμένα της ελληνικής. Ο τρόπος που επιλέγω να θέσω αυτά τα ερωτήματα είναι μέσω ενός ζωγραφικού κολάζ, στοιχεία του οποίου είναι βασικά σύμβολα της εθνικής αφήγησης. Συνδυάζοντάς τα δημιουργούνται νέες αφηγήσεις που σίγουρα δεν κολακεύουν την φαινομενικά αδιάτρητη εθνική ταυτότητα.

Ένας ανεξάρτητος καλλιτέχνης σημερα δεν έχει μάλλον και πολλές επιλογές σε ό,τι αφορά τους τρόπους που μπορεί να δείξει τη δουλειά του και συγχρόνως να απέχει από αυτό που, ας μας επιτραπεί να πουμε, αποτελεί την συστημική μορφή της βιομηχανίας ή της αγοράς της τέχνης. Ποια στοιχεία ήταν αυτά που σε έφεραν στο Kyan και πως φαντάζεσαι ότι θα μπορούσε ιδανικά να υπαρξει ένα βήμα για τους καλλιτέχνες που θέλουν να απέχουν από τις συνηθισμένους τρόπους προβολής της τέχνης τους; 

Προσωπικά ζω με το όραμα δημιουργίας χώρων και δικτύων που θα βασίζονται σε σχέσεις αλληλεγγύης και στόχους που θα ξεπερνούν τα στενά όρια που μας καθορίζει η βιομηχανία της τέχνης. Το εγχείρημα του Kyan για εμένα μέχρι στιγμής δεν είναι ούτε στα ιδρύματα, ούτε είναι γκαλερί, βασίζεται στη προσωπική προσπάθεια μιας ζωγράφου που προσφέρει μια αντιπρόταση στον μονόπλευρο τρόπο που αντιμετωπίζεται κάθε μορφής τέχνης στην Ελλάδα. Αξίζει να δίνουμε ευκαιρίες και να στηρίζουμε νέα εγχειρήματα, έως ότου εξελιχθούν σε κάτι που είτε θα μας εκπροσωπεί είτε θα μας βρίσκει αντίθετους. Η διαδικασία είναι κατ έμε που κάνει τη διαφορά. 

 

Εικόνα

φωτογραφία από την προετοιμασία της έκθεσης

Εικόνα

φωτογραφίες από την προετοιμασία της έκθεσης 

 
//Δείτε ακόμη: 

- Στήλη STREETART του inExarchiagr / έργα στον δρόμο 

Πανδημία, απαγορεύσεις κυκλοφορίας, κλεισίματα μουσικής, καταστολή, μέτρα. Η δυστοπική πραγματικότητα που βιώνουμε σε παγκόσμιο αλλά ακόμα πιο έντονα σε τοπικό επίπεδο πως επηρέασε την δουλειά σου εν γένει; Πως πιστεύεις ότι θα είναι η επόμενη ημέρα και πως θα ήθελες να είναι; 


Θεωρώ ότι ο εκφασισμός της κοινωνίας μας δε σταμάτησε ποτέ και ειδικά την τελευταία δεκαπενταετία γιγαντώθηκε. Γίνεται έντονα αντιληπτός σε περιόδους κρίσεων, αλλά στην πραγματικότητα βλέπουμε το αποτέλεσμα μιας μακροχρόνιας διαδικασίας που σε κάθε ευκαιρία απλώνει τις ρίζες του όλο και πιο βαθιά. Τέτοιου είδους εξελίξεις δεν γίνεται να με αφήσουν ανεπηρέαστο και ειδικά όταν διαφαίνεται η απουσία μιας κοινής γλώσσας, κάτι το οποίο πραγματεύεται σε ένα βαθμό και η έκθεση αυτή. Τώρα όσον αφορά την αβεβαιότητα του μέλλοντος προσπαθώ να την εξισορροπήσω με την πεποίθηση ότι μπορούμε να ορίσουμε σε κάποιο βαθμό το μέλλον μας. Έτσι νιώθω πως είτε θα γίνουμε και εμείς απολιθώματα της ιστορίας, είτε θα γίνουμε αγγελιοφόροι του μέλλοντος.

Αποτελεί η τέχνη σε κάθε της έκφραση ένα μέσο αφύπνισης ή τελικά οι ούτως ή αλλώς συνειδητοποιημένοι άνθρωποι ταυτίζονται με την τέχνη που αφυπνίζει;

Η έννοια της τέχνης έχει γίνει ένας πάρα πολύ ρευστός όρος που έχει τόσα σημαινόμενα όσα και τα άτομα που την χρησιμοποιούν και για αυτό δυσκολεύομαι να απαντάω χωρίς τον καθορισμό ενός πλαισίου. Παρ ’όλα αυτά δεν μπορώ παρά να παραδεχτώ πως ή ίδια η ερώτηση εμπεριέχει έναν ορισμό της τέχνης (όπως την αντιλαμβάνομαι εγώ). Με άλλα λόγια, κανένας άνθρωπος συνειδητοποιημένος ή μη δε φτάνει σε οποιοδήποτε επίπεδο αφύπνισης χωρίς τη συμβολή της τέχνης. Ταυτόχρονα δεν ορίζεται τέχνη χωρίς τη διάθεση αφύπνισης ή συνειδητοποίησης.


Εικόνα


 

Εικόνα

   

//Δείτε ακόμη:

- Ο street artist THE KRAH μας μιλάει για την έκθεση που φιλοδοξεί να γίνει το σπίτι της urban art της Αθήνας 

- Νέα τοιχογραφία αφιερωμένη στους βιβλιοδέτες: Μας μιλά ο καλλιτέχνης Guido Van Helten για την τοιχογραφία του στα Εξάρχεια
 

Συζήτηση με την Κυβέλη Ζώη
και το Kyan Project Space
 
 

To Kyan Project Space είναι ένας χώρος που δημιουργήθηκε από μία καλλιτέχνη προς άλλους καλλιτέχνες. Τον έφτιαξε η Κυβέλη Ζώη, ζωγράφος και εικαστικός και έκτοτε φιλοδοξεί να λειτουργήσει ώς μία δημιουργική πλατφόρμα συγχρόνως για λόκαλ και διεθνείς νέους ή ανερχόμενους καλλιτέχνες. Με το βλέμμα στραμμένο στα εικαστικά, την περφόρμανς και την μουσική, ο χώρος έχει σκοπό να ενισχύσει την τέχνη ως μία δύναμη αλλαγής. 


Όταν το 2018 η καλλιτέχνης ανακάλυψε τον τότε εγκαταλελειμμένο χώρο του αθηναϊκού αστικού κτιρίου του 1938, έβαλε σκοπό να τον επαναφέρει στη ζωή. “Τα Εξάρχεια είναι μια γειτονιά με μεγάλη ιστορία στο κομμάτι του πολιτισμού,θα ήθελα σίγουρα με κάποιο τρόπο μέσω του χώρου να παίξω κάποιον ρόλο στη διατήρησή της, πρώτου ξεπουληθούν τα πάντα στο airbnb και σε ό,τι άλλο θα φέρει η παγκοσμιοποίηση. Πιστεύω ότι είναι σημαντικό να αναγεννήσουμε τα ερείπια στα οποία ζούμε ανάμεσα, χώρις να επικεντρωνόμαστε στη μανία του νέου ή του ξένου ή χωρίς εκτίμηση και κατανόηση του υπάρχοντος και της ιστορίας που μας περιβάλλει. Υπαρχει πλούτος παντού ανάμεσά μας, αρκεί να κοιτάξουμε καλά. Κατά την άποψη μου, ναι μεν η πολιτιστική μας κληρονομιά είναι ένα βάρος στη σύγχρονη κοινωνία μας, αλλά ταυτόχρονα είναι και αρετή, αρκεί να την εκμεταλλευτούμε σωστά, με σεβασμό και υπευθυνότητα.”


Από τις πρώτες δράσεις του χώρου ήταν μία σειρά από προβολές ταινιών λόκαλ σκηνοθετών στην ταράτσα του κτιρίου. Τον Ιούνιο του 2021 άνοιξε επίσημα ως ΚΥΑΝ με την έκθεση “ΠΕΙΡΑΩ”και τον Σεπτέμβριο του 2021 φιλοξένησε την έκθεση "Dionysus in 21". “Σιγά-σιγά μου μπήκε η ιδέα να γίνει όλο το κτίριο ένα σπίτι τεχνών. Με αφορμή την περσινή φασιστοκαραντίνα, και για να μην χάσω εντελώς τα μυαλά μου με τα αίσχη που ζούμε, αποφάσισα να ξεκινήσω να τον ανακαινίζω όσο πιο οικονομικά και εργονομικά γινόταν λόγω ανύπαρκτου budget. Ήταν και κάποιος τρόπος ψυχοθεραπείας αλλά και κάτι που ήθελα πολύ καιρό να κάνω, εφόσον το κτίριο έχει τόσες δυνατότητες.”


H έκθεση του Barda Dee είναι η πρώτη από μία σειρά από residencies που φιλοδοξεί να φιλοξενήσει το Kyan Athens. Ο χώρος θα παραχωρείται δωρεάν στους καλλιτέχνες με “αντάλλαγμα” μία έκθεση. Η Κυβέλη όντας και ίδια εικαστικός στοχεύει στην ανάδειξη και το μοίρασμα με καλλιτέχνες των οποίων θαυμάζει τη δουλειά και συγχρόνως αναγνωρίζει την ανάγκη και την σημαντικότητα να υπάρχουν τέτοιου είδους δράσεις. “Το μελλοντικό πλάνο είναι να αυτονομηθεί εντελώς ο ένας όροφος του ΚΥΑΝ έτσι ώστε να μπορούν να γινουν και προσκλήσεις καλλιτεχνών από το εξωτερικό που να μπορούν να μείνουν και να παράξουν έργο στο χώρο εντελώς δωρεάν με αντάλλαγμα και πάλι μια έκθεση στο χώρo” 


To residency του Barba Dee ήταν μία στοχευμένη επιλογή της Κυβέλης “Πιστέυω στο όραμά του και στην εικαστική κριτική που κάνει για την γενικότερη κατάσταση. Ήθελα να δουλέψει στο Kyan γιατί εκτιμώ το χιούμορ και την ειρωνεία του έργου του, αλλά και την λεπτότητα, με την οποία επιλέγει να παρουσιάσει και να κριτικάρει το βίωμά του σαν καλλιτέχνης της εποχής. Είναι σημαντικό για μένα να έχει κάποιος κάτι ῾να πει῾, το οποίο έχει μελέτη, έρευνα αλλά και ευαισθησία χωρίς να χάνει το νόημα. Δεν είναι κράχτης, είναι κριτής.”

Εικόνα


   

BARBA DEE @ KYAN PROJECT SPACE 
“Καφέ- Σνακ - Μπαρ “ΤΑ ΠΑΘΟΙ”


Τοποθεσία
Kyan Athens στην Εμ. Μπενάκη 60
 
Διάρκεια
έως τις 10 Απριλίου 2022 

Ώρες επίσκεψης
Πέμπτη με Κυριακή 12:00 -18:00 



Εικόνα
Beatniks Road Bar στα Εξάρχεια: Αυθεντικό, ορθάδικο και ροκενρολ.

Συντάκτης: Κλέλια Α. 
Ακολουθήστε το inExarchia στο facebookinstagramtwitteryoutube 


Ο οδηγός της πιο ζωντανής και ανήσυχης περιοχής της Αθήνας.

Ακολουθήστε το inExarchia στο facebook, instagram, twitter, youtube

Στην ίδια κατηγορία

Το μεσημέρι του Σαββάτου, 20 Απριλίου, επιστρέφουμε στο Solaris για να γνωρίσουμε τον κόσμο του νέου Tomahawk Angel, σε έκδοση μίας από τις μεγαλύτερες ανεξάρτητες εταιρείες κόμικς των ΗΠΑ, της Dark Horse...

think

Μια συζήτηση για την καλλιτεχνική πρωτοβουλία Potential Project και την εικαστική έκθεση “Ενθύμιο” με τους επιμελητές Καρολίνα Αλειφεροπούλου και Δημήτρη Γεωργακόπουλο, στο νεοκλασικό κτήριο της Ανδρέα Μεταξά...

think

Ο Σταύρος Άλλος, μουσικός, τραγουδοποιός, ηχολήπτης και μουσικός παραγωγός, κυκλοφόρησε το πρώτο σόλο εγχείρημά του σε ελληνικό στίχο, με τίτλο “Για την Νόρα” σε βινύλιο, από τη Rudu Records.

think

Newsletter