"Η Αλήθεια Πέθανε" από τις Τσιριτσάντσουλες για μία παράσταση στο θέατρο ΕΜΠΡΟΣ

Το έργο "Η Αλήθεια Πέθανε" κλείνει την φθινοπωρινή του περιοδεία με μία παράσταση στο Ελεύθερο Αυτοδιαχειριζόμενο Θέατρο Εμπρός, στου Ψυρρή.

Ο Μαρίνος Μουζάκης και η Ντίνα Μαυρίδου αναλαμβάνουν να μας μεταφέρουν το σύμπαν του Οκτάβ Μιρμπώ μέσα από τέσσερα μονόπρακτά του ("Ο Πόλεμος και ο Άνθρωπος", "Η συνέντευξη", "Η επιδημία", "Η Αλήθεια πέθανε"). Τα κείμενα μεταφράζονται και διασκευάζονται δημιουργώντας μία παράσταση που συνεχίζοντας το ταξίδι της περνά από το Θέατρο Εμπρός, της Ρήγα Παλαμήδου. 

Το κωμικό, σχεδόν γκροτέσκ ύφος και η οξυδερκής ανάλυση των ζητημάτων που διαχειρίζεται ο Οκτάβ Μιρμπώ, καθιστά το κείμενο πολύτιμο εργαλείο έκφρασης των δικών μας σημερινών αγωνιών, μέσα από ένα μοτίβο λαϊκού θεάτρου, που μπορεί να απευθυνθεί στο σύνολο της κοινωνίας, γεγονός που αποτελεί για την κολεκτίβα Τσιριτσάντσουλες, μεγάλη πρόκληση και ευκαιρία για τη συνέχιση της θεατρικής τους πορείας.

 

Υπόθεση
Μετά από δυόμιση χρόνια επιδημιών, λιμών, σεισμών και καταποντισμών, οι Τσιριτσάντσουλες έχουν καταλήξει να ζουν (ξανά) στα σκουπίδια. Εκεί ανακαλύπτουν ένα παλιό γαλλικό βιβλίο του Οκτάβ Μιρμπώ, με μονόπρακτα και διηγήματα και αποφασίζουν να το παρουσιάσουν σε παράσταση. Οι ιστορίες του Μιρμπώ ζωντανεύουν από υλικά των σκουπιδιών και μας επιτρέπουν να παρακολουθήσουμε τη συνάντηση του Πολέμου με την Ανθρωπότητα, την αυθαιρεσία των μέσων μαζικής ενημέρωσης, την πολιτική αντιμετώπιση μιας επιδημίας και τη δολοφονία της Αλήθειας. Ιστορίες που ενώ γράφτηκαν περισσότερο από έναν αιώνα πριν, μοιάζουν να περιγράφουν τις ζωές μας.

 
Συντελεστές

Κείμενο: Οκτάβ Μιρμπώ
Μετάφραση: Ντίνα Μαυρίδου, Τατιάνα Σκανάτοβιτς, Ευαγγελία Καραγεωργίου Αλέξης Κομνηνίδης
Παίζουν και σκηνοθετούν τον εαυτό τους: Μαρίνος Μουζάκης, Ντίνα Μαυρίδου
Δραματουργική επεξεργασία-διασκευή-διεύθυνση παραγωγής: Ντίνα Μαυρίδου
Μουσική: Μαρίνος Μουζάκης
Κατασκευή σκηνικών και σκηνικών αντικειμένων: Μαρία Μαρκοπούλου, Κώστας Βαλατσός, Ντίνα Μαυρίδου
Κατασκευή κοστουμιών: Αγγελική Βασιλοπούλου
Η αφίσα και το εξώφυλλο του προγράμματος της παράστασης βασίστηκε στο ομότιτλο έργο του Διονύση Ματαράγκα
Επιμέλεια κειμένου προγράμματος: Κώστας Δεσποινιάδης
Κινησιολογική επιμέλεια, μουσικές επιλογές, σκηνικά, κοστούμια, παραγωγή: Τσιριτσάντσουλες 2022 
 

Εικόνα
Η αλήθεια πέθανε

 

Oι Τσιριτσάντσουλες
Δεν είναι μια ομάδα. Είναι φιλοσοφία ζωής. Είναι τρόπος επιβίωσης, δημιουργίας, επικοινωνίας ή ακόμα και φυγής. Είναι τρόπος αντίστασης και καταγγελίας. Mε άλλα λόγια είναι ένας αυτοοργανωμένος χωροχρόνος, στον οποίο συναντιόμαστε διάφοροι περιφερόμενοι καλλιτέχνες, τρελοί ή φρόνιμοι. 
 

Για την παράσταση
Η συνάντηση της ομάδας Τσιριτσάντσουλες με τον Οκτάβ Μιρμπώ (1848-1917) ήταν τυχαία και στάθηκε μοιραία. Στα κείμενά του βρήκαν έναν παθιασμένο συγγραφέα, με βαθιά αίσθηση περί δικαίου, μαχητικό, με πλήρη έλεγχο των εκφραστικών του μέσων, γνώστη της θεατρικής τέχνης, με ένα ιδιαίτερο, κοφτερό χιούμορ που τους ταίριαξε. Στην έρευνα βρήκαν μόνο λίγα κείμενά του μεταφρασμένα στα ελληνικά. Ένα πολιτικό κείμενο περί εκλογικής απεργίας, λίγα μυθιστορήματα (εκ των οποίων μόνο "Ο Θάνατος του Μπαλζάκ" δεν είναι εξαντλημένο) και κάποιους διαλόγους που είχαν δημοσιευτεί στις αρχές του 20ού αιώνα στην καθαρεύουσα. Είδαν ότι κάποια κείμενά του είχαν παρουσιαστεί το 2018 στο Θέατρο της Οδού Κεφαλληνίας και πέραν αυτού τίποτα άλλο. Έτσι, ο πολυγραφότατος αυτός αναρχικός συγγραφέας του 19ου και των αρχών του 20ού αιώνα, παραμένει στη χώρα μας εν πολλοίς, άγνωστος. Σε μια πιο προσεκτική ανάγνωση των κειμένων του, έμειναν εντυπωσιασμένοι από το πόσο επίκαιρα και φρέσκα παραμένουν τόσο τα έργα του, όσο και το ύφος της γραφής του. Επιχειρήσαν να μεταφράσουν ορισμένα από αυτά και τελικά κατέληξαν στα τέσσερα κείμενα (δύο μονόπρακτα και δύο διαλόγους) που δραματοποίησαν σε μία ενιαία παράσταση, με τον γενικό τίτλο "Η Αλήθεια Πέθανε".

Σε αυτά τα κείμενα ο Μιρμπώ ασχολείται με διαχρονικές ιδέες όπως ο πόλεμος, η "τέταρτη" εξουσία του Τύπου, οι επιδημίες, η Αλήθεια και το Ψέμα. Χρειάστηκε να διασκευάσουν ελαφρώς τα πρωτότυπα κείμενα και να τα επεξεργαστούν δραματικά, ώστε να γίνουν θεατρική δράση σύμφωνα με τις ανάγκες του θιάσου. Οι δύο κλοσάρ κλόουν, που θα διηγηθούν αυτές τις ιστορίες, χρησιμοποιούν υλικά από τα σκουπίδια, καθώς -όπως λέει και ο Μιρμπώ- η Αλήθεια είναι γυμνή. Το Ψέμα είναι αυτό που "..Το πρόσωπό του είναι βαμμένο σαν παλιού αριστοκράτη... Είναι ντυμένο με βαριά, πλούσια διακοσμημένα υφάσματα και φοράει περούκες και ψεύτικα κοσμήματα... και ποτέ δεν κλαίει στο πεζούλι ενός σιντριβανιού...". Και οι κλόουν αυτοί οφείλουν να πουν αυτές τις ιστορίες γιατί "Μπορεί πραγματικά, κάποιος να σκοτώσει την Αλήθεια... Αυτό όμως δεν έχει καμία σημασία, αφού έτσι και αλλιώς η Αλήθεια δεν πεθαίνει ποτέ...". 

Για τον συγγραφέα
Ο Οκτάβ Μιρμπώ ήταν συγγραφέας, κριτικός τέχνης και δημοσιογράφος. Είναι γνωστός στις μέρες μας κυρίως για το μυθιστόρημά του "Ημερολόγιο μιας καμαριέρας", που μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο από τον Λουί Μπουνιουέλ. Λιβελογράφος που έκανε τους πάντες να τρέμουν, αλλά και νεωτεριστής μυθιστοριογράφος, έγραψε θεατρικά έργα κλασικά και μοντέρνα μαζί. Λογοτεχνικά ανορθόδοξος, πέρα από κατηγοριοποιήσεις, περιφρονούσε σχολές και θεωρίες και έσβηνε μέσα σε όλα τα λογοτεχνικά είδη τη ριζική του αποστροφή προς οτιδήποτε θεσμικό. Βίαια ατομικιστής και αναρχικός, ενσάρκωνε τον κριτικό, δυνητικά ανατρεπτικό διανοούμενο.
(Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου "Η απεργία των ψηφοφόρων", εκδ'οσεις Άγρα, 2014).

Για την έκδοση του προγράμματος
Το γεγονός πως το σύνολο σχεδόν του έργου του Μιρμπώ δεν είναι γνωστό στη χώρα μας, οδήγησε την ομάδα Τσιριτσάντσουλες στη σκέψη να εκδώσει τα τέσσερα κείμενα που επέλεξε να παρουσιάσει, σε μορφή προγράμματος της παράστασης. Στο πρόγραμμα αποφάσισαν να μην παραθέσουν τη διασκευή και τη δραματουργική επεξεργασία που έκαναν για τις ανάγκες της παράστασης, αλλά τη μετάφραση των πρωτότυπων κειμένων του συγγραφέα, ώστε να μπορέσει να διασωθεί πλήρης και αυτούσιος ο λόγος του και να κοινοποιηθεί αδιαμεσολάβητα στο κοινό. Στην προσπάθεια συνέβαλαν η Τατιάνα Σκανάτοβιτς, η Ευαγγελία Καραγεωργίου και ο Αλέξης Κομνηνίδης στη μετάφραση και ο Κώστας Δεσποινιάδης στη σελιδοποίηση και την τελική επιμέλεια της έκδοσης.
 

Εικόνα
θέατρο Εμπρός Τσιριτσάντσουλες

Το fb κάλεσμα στην παράσταση

 

Information

Που
Θέατρο ΕΜΠΡΟΣ

Ρήγα Παλαμήδου 2, Ψυρρή

Πότε
Πέμπτη 3 Νοεμβρίου, 2022
Στις 21:00

Είσοδος
Με ελεύθερη συνεισφορά

Ο οδηγός της πιο ζωντανής και ανήσυχης περιοχής της Αθήνας.

Ακολουθήστε το inExarchia στο facebook, instagram, twitter, youtube

Στην ίδια κατηγορία

Πενήντα τέσσερις γυναίκες tattoo artists, συμμετέχουν στην έκθεση που θα φιλοξενηθεί στον καινούργιο χώρο τέχνης HeartbeatInk Gallery, στο κέντρο της Αθήνας.

think

Η παράσταση "Προσοχή: Εκτελούνται Έργα" σε σύλληψη και σκηνοθεσία της Νοεμή Βασιλειάδου, μετά από μια δυναμική εκκίνηση στη Θεσσαλονίκη, έρχεται στο Θέατρο Εμπρός, επαναφέροντας στο προσκήνιο το πλέον καίριο...

think

Το Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων, στην οδό Κύπρου στην Κυψέλη, φιλοξενεί στο ξεκίνημα τις νέας χρονιάς, μουσικές παραστάσεις, spoken word με ανοιχτό μικρόφωνο και περφόρμανς.

think

Newsletter