Freaks (1932)
Σκηνοθεσία: Τοντ Μπράουνιν | Διάρκεια: 64 λεπτά
Μια όμορφη καλλιτέχνης του τσίρκου, η Cleopatra συμφωνεί να παντρευτεί τον Hans έναν νάνο που δουλεύει μαζί της. Η Frieda όμως, η αρραβωνιαστικιά του Hans τον προειδοποιεί ότι η Cleopatra δεν ενδιαφέρεται για αυτόν, καθώς δέχτηκε την πρότασή του για να κερδίσει λεφτά.
//
Το καταραμένο σκιάχτρο (1973) / The Wicker Man
Σκηνοθεσία: Ρόμπιν Χάρντι | Διάρκεια: 88 λεπτά
Ο αστυνόμος Howie δέχεται ένα ανώνυμο γράμμα το οποίο μιλάει για ένα εξαφανισμένο κορίτσι σε ένα νησί της Σκωτίας. Έτσι, πάει για να ερευνήσει την υπόθεση στο ιδιωτικό νησί το οποίο κυβερνείται από τον Λόρδο Summerisle στον οποίον και ανήκει.
//
Λίγα λόγια για την ιστορία και τη λογική πίσω από το Midnight Express, από τον Άκη Καπράνο.
To Midnight Express είναι μια «κλειστή» προς το παρόν ομάδα κινηματογραφόφιλων που προτιμά να βλέπει ταινίες μετά τα μεσάνυχτα. “Αυτό είναι όλο;” θα μου πείτε.
Παραδόξως, σήμερα μια ολόκληρη γενιά νεότερων σινεφίλ δε γνωρίζει σχεδόν τίποτα για τη μικρή ιστορία αυτού του «θεσμού» που εδραιώθηκε αρχές του ‘80 στην Αθήνα από τον αξέχαστο Βαγγέλη Κοτρώνη και υποστηρίχθηκε επάξια από τον Αντώνη Στεργιάκη, τον Βάσο Γεώργα, τον Θόδωρο Ρίγγα αλλά και τον κριτικό Μπάμπη Ακτσόγλου (που επίσης έφυγε νωρίς – πέρασαν ήδη δέκα χρόνια). Στη Θεσσαλονίκη, το όλο εγχείρημα ανέλαβαν οι αξέχαστοι αδελφοί Δεληολάνη, ο Γιάννης και ο Περικλής. Οι μεταμεσονύχτιες αυτές προβολές, που αφορούσαν, κυρίως, τους φίλους του Φανταστικού Σινεμά (αν και δεν απουσίαζαν οι εξαιρέσεις), είχαν τη δική τους ατμόσφαιρα που, στ΄αλήθεια, δε μπορούσε να συγκριθεί με τίποτα. Το δε «μυστικό» αυτής της μαγείας ξεκινούσε από τις ταινίες που σπανίως θα συναντούσε κανείς στο ευρύτερο κύκλωμα διανομής: Μπορούσε να τις δει μόνο αυτή την ώρα, μόνο σε εκείνη την αίθουσα. Η δε «προχωρημένη» ώρα προβολής ενδυνάμωνε ακόμα περισσότερο αυτή την αίσθηση του «Απαγορευμένου».
Ας μη ξεχνάμε πως για τον πραγματικό κινηματογραφόφιλο, το σινεμά δεν αποτελεί μέσο ψυχαγωγίας, αλλά νόσο. Και φυσικά, όταν βρίσκεσαι σ’ αυτή την κατάσταση, έχεις ανάγκη τον μύθο και εντός της αίθουσας, και έξω απ’ αυτήν. Όλοι εμείς οι θεατές που συναντιόμασταν στα Ιλίσια, στο Άλφαβιλ, στο Άστυ, στην Ααβόρα, το Ιντεάλ (ποιος έχει ξεχάσει τις μεταμεσονύχτιες πρεμιέρες του “Pulp Fiction” ή του «Απ’ το σούρουπο ως την Αυγή»;), το Ριάλτο ή την Δεξαμενή, γνωριζόμασταν πλέον και φατσικά, όχι πως μιλήσαμε ποτέ ο ένας στον άλλο: Αρκούσε ένα συνωμοτικό βλέμμα. Ήμασταν, για να το πω πιο απλά, μια ξεχωριστή κινηματογραφική κοινότητα. Που μπορούσε να απολαύσει τόσο τον «προχωρημένο» Κεν Ράσελ όσο και το χειρότερο φιλμικό σκουπίδι. Ε, αυτό προσπαθεί να αναβιώσει το Midnight Express.
Οι πρώτες προβολές της ομάδας διοργανώθηκαν στη θρυλική «Ααβόρα» με τη βοήθεια της Πέγγης Ρίγγα. Τη συνέχεια, είχαμε και τη βοήθεια της γνωστής εταιρίας διανομής και παραγωγής Mondo Macabro που εδρεύει στο Λονδίνο. Σε άλλες περιπτώσεις, διοργανώθηκαν και προβολές με ελεύθερη είσοδο, ούτως ώστε να μην έχουμε κανένα «κόλλημα» με τα πνευματικά δικαιώματα. Υπάρχει πάντα ένας διάλογος με το κοινό (που βλέπει ταινίες όπως τη «Νύχτα των Ζωντανών Νεκρών» σε μεγάλη οθόνη για πρώτη φορά), και η ανταπόκριση μέχρι τώρα ήταν κάτι παραπάνω από θετική.
Στις 22 Απριλίου λοιπόν θα προβληθεί το «Freaks» του Τοντ Μπράουνινγκ και το «Wicker Man» του Ρόμπιν Χάρντι. Προφανώς προσέχουμε πάρα πολύ τις ταινίες που επιλέγουμε, καθώς και το νομικό τους status στη χώρα, αλλά ο χαρακτήρας αυτών των προβολών δεν είναι ούτως ή άλλως κερδοσκοπικός μιας και το εισιτήριο, όταν αυτό υπάρχει, καλύπτει μόνο τα απολύτως βασικά έξοδα της αίθουσας και της απαιτούμενης τεχνικής υποστήριξης.
Γιατί το κάνουμε τότε; Τι να σας πω, είναι ωραίο να θυμόμαστε που και που πως η σινεφιλία αποτελεί άθλημα ΣΥΛΛΟΓΙΚΟ. Άκης Καπράνος
Περισσότερες πληροφορίες
Στο ιντερνετικό κάλεσμα του αφιερώματος
Midnight Express v.III: Φονικές Κοινότητες
Δείτε ακόμη:
- Τα μυστήρια του Ιερώνυμου Μπος (2016)
- Όλες οι ταινίες που προβάλλονται στις αίθουσες των Εξαρχείων
- United States of Love (2016) - του Tomasz Wasilewski
Ακολουθήστε το inExarchia στο facebook, instagram, twitter, youtube