Γράφουν

Comic Review: Γυμνά Οστά / Μια κυκλοφορία που σημάδεψε τα Ελληνικά Κόμικ

Όταν δεν μπορείς να διακρίνεις τον άνθρωπο από τη μηχανή, ή η μηχανή έγινε άνθρωπος ή εσύ έγινες μηχανή.

Συντάκτης: Μάκης Κ.   

*υποστηρικτής της στήλης Κόμικς του inExarchiagr, το βιβλιοπωλείο comicstrip
 

Τα Γυμνά Οστά ήταν η κυκλοφορία του 2021 που σημάδεψε τα Ελληνικά κόμικ. Έχοντας μείνει ημιτελές απο την εποχή του Μπλε Κομήτη, και αφού είχε κατορθώσει να ξεχωρίσει από τότε, μάλλον αργά αλλά σταθερά έχτιζε ένα κοινό που το περιμένε.

Η επιστημονικη φαντασία, θεωρώ, μάλλον είναι το πιο παρεξηγημένο λογοτεχνικό είδος, όχι βέβαια από τους αναγνώστες αλλά από τους υπόλοιπους “σοβαρούς” λογοτέχνες και κριτικούς πάσης φύσεως. Στην καλύτερη περίπτωση θεωρούνται αναγνώσματα για παιδιά, ή υλικό εύκολης κατανάλωσης, ενώ η κατάσταση δεν έχει αλλάξει σημαντικά από την εποχή του Ιούλιου Βερν (Στον κινηματογράφο τα έργα επιστημονικής φαντασίας έχουν ξεκάθαρα καλύτερη αντιμετώπιση και από καλλιτεχνική αλλά και από εμπορική σκοπιά). 

Εικόνα
Γυμνά Οστά Κόμικ

Παρόμοια αντιμετώπιση έχουν και τα κόμικ από τους περισσότερους εικαστικούς καλλιτέχνες και κριτικούς τέχνης, αν και μάλλον επικρατεί αδιαφορία παρά κάποιος αρνητισμός.

Δεν είναι λοιπόν παράλογο, και ίσως το έχουμε ξαναπεί, που τα κόμικ και η επιστημονική φαντασία συναντήθηκαν πολλές φορές και μεγαλούργησαν. Το κόμικ, ως μέσο, δεν έχει κανένα περιορισμό παρά μόνο την φαντασία και την ικανότητα του καλλιτέχνη, ενώ η επιστημονική φαντασία είναι κυριολεκτικά ατελειώτη από ιδέες που τελικά διαμορφώνουν την ζωή και το μέλλον μας. 

Η Επιστημονική Φαντασία (Ε.Φ. δηλαδή) είναι το κατεξοχήν είδος που ασχολείται με το βαθύτερο προβληματισμό του ανθρώπου, δηλαδή με τη ζωή και πώς μπορούμε να την διατηρήσουμε για πάντα και για όλους, και τελικά ανεξάρτητα από το τι πιστεύει ο καθένας πως είναι η ζωή. Τα Γυμνά Οστά είναι το κόμικ που μπαίνει στο κυρίαρχο νόημα της Ε.Φ. χωρίς καμία διάθεση να ισχυριστεί κάτι διαφορετικό, παρουσιάζοντάς το μέσα από μια χορταστική περιπέτεια επιβίωσης. 

Η ιστορία ξεκινάει δείχνοντας μια γυναίκα να παρακολουθεί τις κινήσεις ενός άνδρα, και ενός περίεργου μηχανηματος τεχνητής νοημοσύνης (ΘΟΡΑΚΣ) στην αναζήτηση ανθρώπινης ύλης που μπορεί να διατηρήσει σε λειτουργία (ή στη ζωή;) το μηχάνημα αλλά και τον άνδρα. Από την πρώτη στιγμή, διαπιστώνουμε μια περίεργη συμβίωση ανάμεσα σε έναν άνδρα, που υπό φυσιολογικές συνθήκες θα ήταν το θήραμα, και στο μηχάνημα, που είναι ο θύτης, σε όλες τις περιπτώσεις. Η συνάντηση των τριών θα αλλάξει τους επιμέρους στόχους αλλά θα αφήσει σταθερό τον πρωταρχικό, που είναι η επιβίωση.

Η αφήγηση απλώνεται μέσα σε ένα αλλοπρόσαλλο τοπίο όπου συνυπάρχουν κίονες αρχαιοελληνικού τύπου, γιγάντιες προτομές αλλά και κατεστραμμένα διαστημόπλοια, ανάμεσα σε μισογκρεμισμένα κτίρια. Που βρίσκονται όλοι αυτοί; Πως βρέθηκαν σε αυτή την κατάσταση; Από που ήρθαν και που πάνε; Η κατάσταση ξεκαθαρίζει κάπως προς τη μέση του κόμικ ενώ η σχέση τους αποκτά μια επικίνδυνη ισορροπία μέσα στους πολλούς άλλους κινδύνους που παραμονεύουν.


Εικόνα
Γυμνά Οστά



 

//Διαβάστε ακόμη: Εξερευνήστε ολόκληρη τη στήλη Κόμικς του συντάκτη μας Μάκη Κ.
 

Διαβάζοντας το κόμικ, διαπίστωσα πως υποβόσκουν πολλές έννοιες από τα μαθηματικά, όπως η θεωρία παιγνίων και τα δυναμικά συστήματα, αλλά και απο την φιλοσοφία. Βέβαια στο κόμικ δεν υπάρχει κάποια μαθηματική ή φιλοσοφική φλυαρία καθώς όλα αυτά είναι ραμμένα μαεστρικά στο σενάριο. Το τέλος του κόμικ είναι τόσο δυνατό και σε αναγκάζει εκ των πραγμάτων να σκεφτείς και να αναθεωρήσεις βασικές έννοιες ακόμα και εάν δεν έχεις σκοπό να προβληματιστείς διαβάζοντας ένα κόμικ. Θα έλεγα πως είναι ένα κόμικ που το τέλος του σε κάνει το ξαναδιαβάσεις από την αρχή και ας μην το έχεις ξεχάσει... 

Μέχρι σήμερα θεωρούσα τον Δημοσθένη Παπαμάρκο ως “λόγιο” δημιουργό κόμικ, κυρίως λόγω της μεγάλης του επιτυχίας στα λογοτεχνικά βιβλία αλλά και λόγω της διασκευής του Ερωτόκριτου. Σε αυτό το κόμικ επιβεβαιώθηκα, κυρίως για την ικανότητά του στην εφεύρεση νέων ελληνικών λέξεων και αρκτικόλεξων στα διάφορα επινοήματα που υπάρχουν στο κόμικ. Και άλλοι έχουν κάνει παρόμοιες απόπειρες αλλά εδώ οι νέες λέξεις δεν μοιάζουν αστείες, όπως συνήθως συμβαίνει.

Εικόνα

Η προσέγγιση του Μιχάλη Διαλυνά (δεξιά)   

Τα Γυμνά Οστά σαν σενάριο ήταν (ως ένα βαθμό μάλλον) έτοιμο από το 2017 και οι πρώτες σελίδες του σε κόμικ δημοσιεύθηκαν στο πρώτο τεύχος του Μπλε Κομήτη τον Σεπτέμβριο του 2017, σε σχέδιο του Μιχάλη Διαλυνά (Trinkets, Wynd). Στο δεύτερο τεύχος δεν υπήρχε η σχετική συνέχεια, ενώ η συνέχεια εμφανίστηκε στο τρίτο τεύχος με τον Δημήτρη Πανταζή στο σχέδιο. Δεν είμαι σίγουρος πόσα τεύχη έκανε ο Πανταζής, αλλά νομίζω τρία. Νομίζω πως το σχέδιο του Κανέλλου Cob ίσως είναι πιο ταιριαστό από τις προηγούμενες προσπάθειες σε σχέση πάντα με το είδος του κόμικ, αλλά θα ήταν κρίμα να κάνουμε συγκρίσεις αυτού του τύπου ανάμεσα σε μια περιοδική σειρά με αυστηρά deadlines και σε μια αυτόνομη έκδοση.

Εικόνα

Η προσέγγιση του Δημήτρη Πανταζή (δεξιά) 

 

//Διαβάστε ακόμη:
Comic Review: Berlin: Πρώτος Θάνατος
Comic Review: Song Stories
 

Το σχέδιο του Κανέλλου και η χρωματική παλέτα που χρησιμοποιεί είναι εξαιρετικά ενώ οι επιρροές από Moebius στην όλη αισθητική του (αλλά και από τον Druillet και άλλους) είναι εμφανείς σε όλο το κόμικ, πράγμα αναμενόμενο αφού ο Κανέλλος έχει σπουδάσει σχέδιο και κόμικ στη Γαλλία, αλλά διατηρεί και το δικό του ύφος. Θα σας έλεγα να αφιερώσετε αρκετή ώρα στη “μελέτη” των καρέ, καθώς λένε πολλά περισσότερα για την ιστορία, ενώ μπορεί να δείτε και γνωστά ιστορικά πρόσωπα στις διάφορες προτομές που γεμίζουν το τοπίο. 

Η έκδοση είναι υποδειγματική, όπως όλα τα κόμικ των εκδόσεων Polaris ενώ θα ήταν ένα από τα κόμικ που θα ήθελα να δω να μεταφράζονται στα αγγλικά και να κάνουν διεθνή καριέρα, αφού δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από αντίστοιχα ευρωπαϊκά ή αμερικανικά κόμικ του είδους. Χωρίς να πιστεύω πως γίνομαι υπερβολικός, τα Γυμνά Οστά είναι ένα ήδη ένα κλασικό ελληνικό κόμικ, όπως είναι η Τσιγγάνικη Ορχήστρα (Γιάννης Καλαϊτζης, 1984)[1} και το Manifesto (Ηλίας Κυριαζής, 2005)

Είναι γεγονός ότι η συγκεκριμένη ιστορία αφήνει πολλά περιθώρια και για κάποιο prequel (ή και sequel) αφού υπάρχει ένα ολόκληρο σύμπαν, ενώ οι χαρακτήρες έχουν βάθος και πράγματα να αφηγηθούν, τα οποία περνάνε κάπως γρήγορα προς το τέλος του κόμικ. Ακόμα και να μην υπάρχει εκδοτική συνέχεια στο συγκεκριμένο, υπάρχει αισιοδοξία καθώς στη σελίδα με τα στοιχεία της έκδοσης το συγκεκριμένο κόμικ αποτελεί τον πρώτο τίτλο της σειράς “Άνθρωπος και Μηχανή”, πράγμα που θα πει ότι κάτι θα σχετικό θα εκδοθεί στο μέλλον. 

Κλείνοντας, δεν έχει σημασία εάν κάποιος είναι είναι λάτρης της Ε.Φ ή όχι, για να διαβάσει και να εκτιμήσει αυτό το κόμικ, αλλά το αντίθετο έχει σημασία να συμβεί. Μια ιστορία σαν και αυτή έχει το δυναμικό να φέρει το κοινό που χρειάζεται για να αναπτυχθεί το είδος στην Ελλάδα. 


[1} παρεμπιπτόντως υπάρχει μια ομοιότητα με τα Γυμνά Οστά καθώς είχε ξεκινήσει να δημοσιεύεται στη Βαβέλ από το 1981, αλλά δεν ολοκληρώθηκε εκεί

*το κόμικ Γυμνά Οστά θα το βρείτε στα ράφια και στην ηλεκτρονική σελίδα του υποστηρικτή της στήλης Κόμικς του inExarchiagr / ComicStrip - βιβλιοπωλείο comics και όχι μόνο
 

 


Εικόνα
Beatniks Road Bar στα Εξάρχεια: Αυθεντικό, ορθάδικο και ροκενρολ.

Συντάκτης: Μάκης Κ.
Ακολουθήστε το inExarchia στο facebookinstagramtwitteryoutube


Ο οδηγός της πιο ζωντανής και ανήσυχης περιοχής της Αθήνας.

Ακολουθήστε το inExarchia στο facebook, instagram, twitter, youtube

Στην ίδια κατηγορία

Το εξειδικευμένο κατάστημα ξυλείας, ειδών κιγκαλερίας και χρωματοπωλείο του Σωτήρη και της Νίκης για ό,τι χρειαζόμαστε για το σπίτι, το μπαλκόνι, την αυλή και όλα τα μαστορέματα του σπιτιού μας. Ξυλεία, χρώματα...

think

H Πρωτοβουλία Μεταπτυχιακών και Υποψηφίων Διδακτορισσών /ων της Αρχιτεκτονικής του Μετσόβιου Πολυτεχνείου, μας καλεί να συμμετέχουμε και να στηρίξουμε το μονοήμερο δράσεων, που διοργανώνει στον προαύλιο του...

think

Ένα όνομα, δύο εξειδικευμένα καταστήματα με διαφορετικό χαρακτήρα αλλά κοινό σκοπό να βελτιώσουν τη ζωή των ανθρώπων της πόλης και της γειτονιάς. Στο καινούργιο Growshop του Cannabisos Seeds στο 19 της Ζωοδόχου...

think

Πρόσφατα Άρθρα

Newsletter