Main Nav

Μια αναδρομή στην Τέχνη της Κινούμενης Εικόνας από την επίσκεψή μας στο Μουσείο της Νέας Υόρκης

Σχόλια: 0

Ο κινηματογράφος, τα video games και ο Σκορτσέζε έχουν το δικό τους μουσείο. 

Μια αναδρομή στην Τέχνη της Κινούμενης Εικόνας  από την επίσκεψη μας στο Μουσεί

συντάκτης/φωτογραφίες: Διονύσης Ρόκος 


Η πρώην «ελληνική» γειτονιά της Αστόρια  έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια, έχοντας αποκτήσει ένα νέο, πιο πολυπολιτισμικό πρόσωπο και αρκετά ενδιαφέροντα μέρη για να δεις. Από το Welling Court Project’ και το θρυλικό τζαζ μπαρ ‘The Astor Room’, μέχρι το μουσείο κινούμενης εικόνας της Νέας Υόρκης, το οποίο επισκεφθήκαμε.

Βρίσκεται εκεί από το 1988, και μετά από μια ανακαίνιση και ένα διάλειμμα τριών ετών, ξανάνοιξε τις πόρτες του, ανανεωμένο πλέον, το 2011. Η τοποθεσία δεν είναι τυχαία καθώς βρίσκεται δίπλα στα ιστορικά Kaufman Astoria Studios, από τα παλιότερα (1920!) και πιο σημαντικά κινηματογραφικά στούντιος της Αμερικής. Ιδανικό μέρος για να αφιερώσεις ένα ολόκληρο μουσείο στην ιστορία και την τέχνη της κινούμενης εικόνας.

 

Εν αρχή ην η εικόνα λοιπόν.

Η δυνατότητα σύλληψης μια στιγμής και η μεταφορά της στην ‘αιωνιότητα’. Ένα κλικ αθανασίας και η γέννηση μιας νέας μορφής τέχνης. Μέσω αυτής, έμαθε ο άνθρωπος να νικάει -έστω για λίγο- τον θάνατο.  

Η τέχνη της κινούμενης εικόνας αποτελεί άλλο ένα εργαλείο του ανθρώπου για να καταλάβει και να εξηγήσει τον κόσμο γύρω του. Η μεγαλύτερη επανάσταση σε αυτόν τον τομέα συνέβη τις τελευταίες δεκαετίες  του 19ου αιώνα. Είναι δύσκολο να αναφερθεί ένας μόνο εφευρέτης της κινούμενης εικόνας, καθώς πολλοί συνέβαλαν στην ανάπτυξή της. Από τις πρώτες προσπάθειες  του Étienne-Jules Marey και του Eadweard Muybridge, οι οποίοι χρησιμοποίησαν την εικόνα σε διαδοχικά καρέ για να μελετήσουν την κίνηση του σώματος του ανθρώπου αλλά και διάφορων ζώων, θέτοντας στην ουσία τις βάσεις για την εξέλιξη της κινούμενης εικόνας και του κινηματογράφου, μέχρι νεώτερους δημιουργούς.
 

Η τέχνη της κινούμενης εικόνας  
Η τέχνη της κινούμενης εικόνας

 
Την ίδια περίοδο ο βοηθός του Τόμας Έντισον, Ουίλιαμ Ντίκσον αναπτύσσει το κινητοσκόπιο -μια μηχανή παρουσίασης κινούμενων εικόνων χωρίς ήχο, όπου μόνο ένας θεατής μπορούσε να δει την εικόνα να κινείται μέσα σε ένα κουτί μέσω μιας οπής- και γνωρίζει τεράστια επιτυχία. Δημιουργείται το ‘φτάρνισμα του Fred Otts’ το οποίο αποτελεί την πρώτη κινούμενη εικόνα που καταχωρήθηκε ως πνευματική ιδιοκτησία στις ΗΠΑ. 

 

Η Τέχνη της Κινούμενης Εικόνας

 

 
Ο Έντισον βλέποντας την μεγάλη επιτυχία του κινητοσκοπίου, και τις δυνατότητες που αυτό προσφέρει, πατεντάρει την εφεύρεση το 1897. Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, ο Leon Bouly είχε εφεύρει και πατεντάρει τον κινηματογράφο, ένα μηχάνημα προβολής ταινιών, το οποίο έδινε για πρώτη φορά τη δυνατότητα προβολής μιας ταινίας σε ένα δωμάτιο για περισσότερους από έναν ανθρώπους, μη μπορώντας όμως να αντέξει οικονομικά την ανάπτυξη των ιδεών του και τα πνευματικά δικαιώματα της εφέυρεσης, τα πουλάει τελικά το 1895 στους αδερφούς Lumiere, που με τη σειρά τους δημιουργούν το πρώτο τους φιλμ, την περίφημη έξοδο των εργατών απο το εργοστάσιο του πατέρα τους.
 

 
Οι αδερφοί Lumiere οργάνωσαν και την πρώτη δημόσια, εμπορική προβολή ταινίας το 1895 στο L’Eden, το πρώτο και παλαιότερο σινεμά του πλανήτη. Μαζί με τον Louis Le Prince και τον Georges Melier, εξέλιξαν την ιστορία της κινούμενης εικόνας με τις πρώτες κινηματογραφήσεις βωβού κινηματογράφου.


 A trip to the moon (1898)   
 


The Dancing Pig (1907)
 

Ο συνδυασμός εικόνας και ήχου ξέφυγε από την μονοδιάστατη αναπαράσταση της φωτογραφίας και του βωβού κινηνατογράφου, χαρίζοντας μας ταινίες, ντοκιμαντέρ, σειρές, βίντεο κλιπ και ζωντανή τηλεόραση. Επιστήμη και τέχνη συνεργάστηκαν για να διηγηθούν ιστορίες και να μας χαρίσουν μια διέξοδο από τη γκρίζα καθημερινότητα. 

Στο μουσείο κινούμενης εικόνας θα δεις μερικές από τις πρώτες μηχανές κινηματογράφησης, τις παλαιότερες τηλεοράσεις που υπάρχουν, αλλά θα έχεις και τη δυνατότητα να δεις και ΝΑ ΤΑΪΣΕΙΣ ΝΑ ΠΑΙΞΕΙΣ κλασσικά arcade games όπως τα Mortal Combat 1, Donkey Kong, ΝΒΑ Jam και Space Invaders! (Δάκρυα συγκίνησης)

 

Η Τέχνη της Κινούμενης Εικόνας  
Η Τέχνη της Κινούμενης Εικόνας  
Η Τέχνη της Κινούμενης Εικόνας  
Η Τέχνη της Κινούμενης Εικόνας

 
The Brown Box (1967): Μια εφεύρεση του Ralph Baer πάνω στα παιχνίδια που συνδέονταν με =την τηλεόραση. Χρησιμοποιήθηκε για παιχνίδια τύπου πινγκ πονγκ καθώς  τα σημεία που εξέπεμπε στην οθόνη ήταν ελεγχόμενα από ένα χρήστη και από το μηχάνημα. Αντί για χειριστήριο είχε περιστροφικά κουμπιά και το όνομα του το πήρε από την επένδυση ξύλινου βινυλίου που κάλυπτε τον αλουμινένιο σκελετό. 

 

Η Τέχνη της Κινούμενης Εικόνας

 
Spacewar! (1961-1962): Ένα παιχνίδι υπολογιστή που αναπτύχθηκε στα τέλη της δεκαετίας του ‘50, αρχές του ’60, στα πανεπιστήμια MIT και Stanford. Η οθόνη απεικόνιζε δύο διαστημόπλοια -ελεγχόμενα από δύο  χρήστες- που μάχονταν γύρω από ένα αστέρι. Το Spacewar! είναι ένα από τα πιο σημαντικά παιχνίδια στην ιστορία των video games καθώς ενέπνευσε πολλά μετέπειτα ηλεκτρονικά παιχνίδια. 

 

Η Τέχνη της Κινούμενης Εικόνας

 
Computer Space (1971): Αυτό είναι το πρώτο arcade που λειτούργησε με νόμισμα. Από εδώ ξεκίνησε το παγκόσμιο ‘τάισμα’ των επόμενων δεκαετιών. Παιδί του Nolan Bushnell, είναι βασισμένο στο Spacewar! (βλ. παραπάνω). Το Computer Space δεν γνώρισε εμπορική επιτυχία, καθώς θεωρήθηκε δύσκολο στη χρήση. Τα κουμπιά και τα χειριστήρια ήταν κάτι πολύ καινούριο σε μια αγορά που ήξερε να χειρίζεται μέχρι φλιπεράκι. Παρ’όλα αυτά ο Bushnell χρησιμοποίησε τα 500 δολάρια από τις πωλήσεις για να δημιουργήσει την Atari! 

 

Η Τέχνη της Κινούμενης Εικόνας  

To Odyssey της Magnavox (1972): Αποτελεί το πρώτο video game system για το σπίτι. Λόγω των περιορισμένων γραφικών το Odyssey περιλαμβάνει κάρτες και στοιχεία κλασσικού επιτραπέζιου παιχνιδιού, δείχνοντας χαρακτηριστικά πως έγινε η μετάβαση από τα επιτραπέζια στα video games. Πούλησε 100.000 κομμάτια από τον Αύγουστο μέχρι τον Δεκέμβριου του 1972. 

 

Η Τέχνη της Κινούμενης Εικόνας   
 
//

Δείτε ακόμη

- Searching for Sugarman: Η ιστορία του Sixto Rodriguez 

- Μια βόλτα στην τελευταία κατοικία του Έντγκαρ Άλαν Πόε

// 



Η Τέχνη της Κινούμενης Εικόνας

 
Το μουσείο προσφέρει πολλά ενδιαφέροντα εκθέματα όπως τα αυθεντικά κοστούμια που έχουν χρησιμοποιηθεί σε διάφορες ταινίες, προσθετικά μέλη, ομοιώματα, ακόμα και σκηνικά γνωστών σκηνών του σινεμά. Θα δεις από την μασέλα του Μάρλον Μπράντο στο Νονό μέχρι τα φορέματα του Robin Williams στο Mrs Doubtfire. Επιπλέον, περιοδικά εποχής και λοιπά αναμνηστικά θα σου θυμήσουν κάποιες από τις μεγαλύτερες κινηματογραφικές επιτυχίες. 

 

Η Τέχνη της Κινούμενης Εικόνας  
Η Τέχνη της Κινούμενης Εικόνας

Al Pacino και Christopher Walken life masks 
 

Η Τέχνη της Κινούμενης Εικόνας

H κούκλα που χρησιμοποιήθηκε στη γνωστή σκηνή του ‘Εξορκιστή’ (1973) – Περιέχει εσωτερικό μηχανισμό για να γυρίζει το κεφάλι 360° 
 

Η Τέχνη της Κινούμενης Εικόνας

Το κοστούμι του John Hurt στο ‘The elephant man’ του David Lynch (1980)

 

Μπόνους η έκθεση αφιερωμένη στον Μάρτιν Σκορτσέζε. Ένας ολόκληρος όροφος για τη ζωή και το έργο του Νεοϋρκέζου σκηνοθέτη και παραγωγού. Φωτογραφίες από τη ζωή του και φυσικά από τη δουλειά του, δίπλα στους πρωταγωνιστές όλων των επιτυχιών του: Goodfellas, Raging Bull, Shutter Island, Mean Streets, Gangs of New York, Cape Fear, The Last Temptation of Christ μερικές μόνο από τις ταινίες για τις οποίες θα δεις φωτογραφίες από τα παρασκήνια, σκίτσα από τη σκηνογραφία, χειρόγραφες σελίδες σεναρίου, κοστούμια και πολλά άλλα!

 

Η Τέχνη της Κινούμενης Εικόνας

Χάρτης της Νέας Υόρκης με τα σημεία στα οποία έχουν γυριστεί γνωστές σκηνές από διάφορες ταινίες του Μάρτιν Σκορτσέζε


Η Τέχνη της Κινούμενης Εικόνας Τα τατουάζ του Ντε Νίρο στο ‘Το Ακρωτήρι του Φόβου’ (1991) 
 

------

Ακολουθήστε το inExarchia |  facebook - instagram - twitter - youtube

------     
 

Η Τέχνη της Κινούμενης Εικόνας Το γάντια και το σορτς του Ντε Νίρο στο ‘Raging Bull’ (1980)

 

Η Τέχνη της Κινούμενης Εικόνας Τα καλόπαιδα (1990)
 

Η Τέχνη της Κινούμενης Εικόνας

 
Αν λοιπόν, για κάποιο λόγο, βρεθείτε στη Νέα Υόρκη μην χάσετε το Μουσείο Κινούμενης Εικόνας στην Αστόρια. Πρόκειται για ένα εξαιρετικό μουσείο και τις Παρασκευές από τις 16.00 έως τις 20.00 έχει δωρεάν είσοδο. 

 

 
συντάκτης/φωτογραφίες: Διονύσης Ρόκος 
Ακολουθήστε το inExarchia στο facebookinstagramtwitteryoutube 
 

Σχόλια

Σχολιάστε

Εισέλθετε στο σύστημα για να υποβάλετε σχόλια
Inexarchia © 2014 - Design and Development By: Indyvisuals