Από κάτω προς τα πάνω: Ένα κίνημα αντίστασης στη φιμωμένη Ταϊλάνδη

To Κον Κάεν είναι μία από τις τέσσερις μεγαλύτερες πόλεις του Ισαάν, η μεγαλύτερη επαρχία στις παρυφές της βορειοανατολικής Ταϊλάνδης. Η πόλη διασχίζεται από την εθνική οδό που αν την ακολουθήσεις, θα βρεθείς στη Γέφυρα της Φιλίας συνδετικό κρίκο μεταξύ της χώρας με το γειτονικό Λάος. Η περιοχή θεωρείται πνευματικό κέντρο και γενέτειρα αντιστασιακών κινημάτων.

Συνέντευξη/φωτογραφίες Δήμητρα Δρακάκη για το inExarchia.gr  

[Η συνέντευξη πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια εκπαιδευτικής επίσκεψης Ευρωπαίων δημοσιογράφων στην Ταϊλάνδη για τη βελτίωση της κάλυψης μειονοτικών ομάδων στον τύπο. Η έρευνα δε θα ήταν εφικτή χωρίς την υποστήριξη της Διεθνής Ομάδα για τα Δικαιώματα των Μειονοτήτων (Minority Rights Group International)} 



Εδώ βρίσκεται το παλαιότερο και μεγαλύτερο πανεπιστήμιο του Ισαάν, γενέτειρα ενός φοιτητικού κινήματος που έχει αναγκάσει τα συμβατικά μέσα μαζικής ενημέρωσης της Μπανγκόκ να στρέψουν το βλέμμα στον παραμελημένο Βορρά. Στις αρχές Σεπτεμβρίου συνάντησα μέλη της ομάδας Dao Din στο Κον Κάεν λίγο μετά την αποφυλάκισή τους. 
 

Στις 26 Ιουνίου τα πρωτοσέλιδα βούιζαν: 14 φοιτητές συνελήφθησαν και κατηγορούνται για διατάραξη της κοινωνικής ειρήνης ή/και την πρόκληση κοινωνικών συγκρούσεων ή/και παραβιάζουν τη στρατιωτική νομοθεσία του Εθνικού Συμβουλίου για την Ειρήνη και την Τάξη (NCPO), που απαγορεύει κάθε πολιτική συγκέντρωση πέντε ή περισσοτέρων ατόμων. Επτά από τους συλληφθέντες ήταν μέλη της Dao Din. Η ομάδα πραγματοποιούσε ειρηνική συγκέντρωση διαμαρτυρίας σε κεντρικό σημείο του Κον Κάεν για να εκφράσει την αντίθεσή της στο πραξικόπημα που ανέλαβε τον έλεγχο της χώρας το Μάη του 2014. 
 
 

Εικόνα
Κίνημα αντίστασης

 

Αυτή ήταν η τελευταία εξέλιξη σε μια μακρά αλληλουχία γεγονότων. Η φοιτητική οργάνωση εδώ και χρόνια προσφέρει δημόσια στήριξη και νομικές συμβουλές σε κοινότητες του αγροτικού Βορρά που αγωνίζονται ενάντια σε ντόπιες επιχειρήσεις και πολυεθνικές που εκμεταλλεύονται τους φυσικούς πόρους της περιοχής στο όνομα της ανάπτυξης. Ως φοιτητές Νομικής στο Πανεπιστημίου του Κον Καέν, τα μέλη της Dao Din αντιλήφθηκαν την επιτακτική ανάγκη για κοινωνική επαγρύπνηση, μετά την επίσκεψή τους σε χωριό της επαρχίας Ούντον Τάνι. Εκείνη την περίοδο ένα ορυχείο ποτάσας ήταν υπό κατασκευή στην περιοχή.

 

Σύμφωνα με την εταιρεία, το έργο είναι σχεδιασμένο για να ανταποκριθεί στην αυξανόμενη ζήτηση της κυβέρνησης και του ιδιωτικού τομέα της Ταϊλάνδης για χλωριούχο κάλιο έτσι ώστε να μειωθεί η εισαγωγή του προϊόντος και να τονωθεί η οικονομική ανάπτυξη της περιοχής. Οι ντόπιοι όμως, εξαρτώμενοι κυρίως από γεωργικές δραστηριότητες εξήγησαν στους φοιτητές τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις του ορυχείου με βάση στοιχεία που είχαν συλλέξει από παρόμοια έργα; εκτεταμένη καθίζηση, μόλυνση αλάτι της γεωργικής γης, ρύπανση των υδάτινων πόρων και μια μη αναστρέψιμη αλλαγή στο βιοπορισμό των κατοίκων εφόσον το ορυχείο τεθεί σε εφαρμογή.  
 

Εικόνα
Κίνημα αντίστασης

Κον Κάεν, Ταϊλάνδη   


Αυτή η πρώτη επίσκεψη πραγματοποιήθηκε πριν από μια δεκαετία. Από τότε η φοιτητική οργάνωση Dao Din δεσμεύτηκε να υπερασπιστεί δικαιώματα μειονοτήτων των οποίων οι φωνές και οι ανησυχίες αγνοούνται κατ’ εξακολούθηση από την κυβέρνηση. "Οι ντόπιοι θα πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να συμμετέχουν στη διαχείριση της γης τους αλλά οι ιδιωτικές εταιρείες παραμελούν τα δικαιώματα της κοινότητας. Γι 'αυτό παλεύουμε γι' αυτούς. Πιστεύουμε ότι έχουν το δικαίωμα στη λήψη αποφάσεων της ίδιας τους της γης" προσθέτει ο Chaturapat Boonyapatraksa, γνωστός ως Pai και βασικό μέλος της Dao Din. Η αλλαγή έρχεται από τη βάση, λένε. Αν πολεμάς δίπλα στους απλούς ανθρώπους σημαίνει ότι πολεμάς κατευθείαν και τα ανώτερα στρώματα της εξουσίας. 


"Οι ντόπιοι θα πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να συμμετέχουν στη διαχείριση της γης τους αλλά οι ιδιωτικές εταιρείες παραμελούν τα δικαιώματα της κοινότητας. Γι 'αυτό παλεύουμε γι' αυτούς. Πιστεύουμε ότι έχουν το δικαίωμα στη λήψη αποφάσεων της ίδιας τους της γης" 
 

Οι ενέργειές τους φυσικά δεν έχουν περάσει απαρατήρητες από τη συντηρητική κυβέρνηση. Για περισσότερο από ένα χρόνο η χούντα έχει σωπάσει όλες τις φωνές αντίστασης με την απαγόρευση πολιτικών συγκεντρώσεων, εκφοβισμό, κρατήσεις και κάτι που πολλοί φοβούνται μαζική παρακολούθηση τηλεφωνικών συνομιλιών και διαδικτυακών λογαριασμών. Σε πολλές περιπτώσεις μέλη της Dao Din έχουν αντιμετωπίσει ποινές φυλάκισης, έχουν απειληθεί και έχει απαγορευτεί η επίσκεψή τους σε κοινότητες του Ισαάν. 

Ανατρέχοντας πίσω στο Μάιο του 2014 μέλη της οργάνωσης παραβρέθηκαν σε συγκεντρώσεις στην επαρχία Λόι όπου οι χωρικοί είχαν στήσει οδοφράγματα στους δρόμους, ζητώντας την παύση της λειτουργίας ενός αμφιλεγόμενου ορυχείου χρυσού, υπαίτιο για πρόκληση ασθενειών, θανάτους εργαζομένων και μόλυνση υδάτινων και εδαφικών πόρων. Το περιστατικό κατέληξε σε σοβαρές συγκρούσεις μεταξύ ντόπιων και «άγνωστων» μασκοφόρων που επιτέθηκαν στους διαδηλωτές, σε μια απόπειρα επαναλειτουργίας του ορυχείου. Ταυτόχρονα στους Dao Din απαγορεύτηκε η επιστροφή στο χωριό.

«Φοβάστε;». Ανταλλάσσουν ένα γρήγορο βλέμμα και σημάδια αναγνώρισης εμφανίζονται στα πρόσωπά τους. Μου φάνηκε σα να είχαν ακούσει την ερώτηση ένα εκατομμύριο φορές ήδη. "Όχι" απαντούν μ’ ένα νεύμα κι ένα σχεδόν επιπόλαιο χαμόγελο. «Κάνουμε απλά αυτό που πρέπει». Η Ασιατική χώρα  και εδικά η επαρχία του Ισαάν από χρόνια διψάει για δράση καθώς έχει βουλιάξει στις αντιθέσεις.  


Το 2011 η Παγκόσμια Τράπεζα αναβάθμιζε την Ταϊλάνδη σε μια ανώτερη μεσαία οικονομία και η διεθνής κοινότητα την περιέγραφε ως επιτυχές πρότυπο στο διεθνή αγώνα κατά της φτώχειας. Αυτή η εικόνα όμως δεν αντιπροσωπεύει την πραγματικότητα για τις αγροτικές βόρειες και βορειοανατολικές επαρχίες, όπου οι καρποί της οικονομικής ανάπτυξης δεν γίνονται αισθητοί. Κι ενώ κατατάσσεται ως η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία της Νοτιοανατολικής Ασίας, η ανισότητα μεταξύ πλουσίων και φτωχών παραμένει η κύρια εθνική πρόκληση. Παρά το γεγονός ότι η επαρχία Ισαάν αντιπροσωπεύει περίπου το ένα τρίτο του πληθυσμού και το ένα τρίτο της έκτασης της χώρας, παράγει μόλις το 8,9% του συνολικού ΑΕΠ. 

Για χρόνια οι κάτοικοι εδώ αντιμετωπίζονται ως πολίτες δεύτερης κατηγορίας ζώντας σε ένα κράτος δύο ταχυτήτων και σε σοβαρή αντίθεση με το δυτικοποιημένο νότο όπου η μεσαία τάξη επωφελείται μαζικά από την ανάπτυξη. Η Dao Din συνοψίζει εύστοχα την ουσία. Dao σημαίνει αστέρι και Din σημαίνει χώμα, γη. Τι εννοούν με αυτό είναι ότι ένα αστέρι είναι εντυπωσιακό όταν το παρατηρεί κανείς από απόσταση, αλλά στην πραγματικότητα φτιάχνεται από παρόμοια χημικά στοιχεία, όπως και το έδαφος. «Το ίδιο συμβαίνει και με τους ανθρώπους στην Ταϊλάνδη», μου λέει ο Pai. «Μερικοί θεωρούνται πιο σημαντικοί, αλλά στην τελική είναι απλοί άνθρωποι όπως και οι υπόλοιποι. Αστέρι και γη καταλήγουν ίσα». 
 


 
 
ακολουθήστε το inExarchia στο facebookinstagramtwitter
συνέντευξη/φωτογραφίες Δήμητρα Δρακάκη 

Ο οδηγός της πιο ζωντανής και ανήσυχης περιοχής της Αθήνας.

Ακολουθήστε το inExarchia στο facebook, instagram, twitter, youtube

Στην ίδια κατηγορία

Το μεσημέρι του Σαββάτου, 20 Απριλίου, επιστρέφουμε στο Solaris για να γνωρίσουμε τον κόσμο του νέου Tomahawk Angel, σε έκδοση μίας από τις μεγαλύτερες ανεξάρτητες εταιρείες κόμικς των ΗΠΑ, της Dark Horse...

think

Μια συζήτηση για την καλλιτεχνική πρωτοβουλία Potential Project και την εικαστική έκθεση “Ενθύμιο” με τους επιμελητές Καρολίνα Αλειφεροπούλου και Δημήτρη Γεωργακόπουλο, στο νεοκλασικό κτήριο της Ανδρέα Μεταξά...

think

Ο Σταύρος Άλλος, μουσικός, τραγουδοποιός, ηχολήπτης και μουσικός παραγωγός, κυκλοφόρησε το πρώτο σόλο εγχείρημά του σε ελληνικό στίχο, με τίτλο “Για την Νόρα” σε βινύλιο, από τη Rudu Records.

think

Πρόσφατα Άρθρα

Newsletter