συντάκτης Nancy Angelopoulou
Μια ημέρα απομένει για να παρακολουθήσει κανείς τις προβολές του αφιερώματος στο ελληνικό ντοκιμαντέρ, με τίτλο «Με τα μάτια ανοιχτά» στην Τεχνόπολη, στο Γκάζι, που συνδιοργανώνουν η Ένωση Ελληνικού Ντοκιμαντέρ , το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης και η Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων. Μία επιλογή σημαντικών ελληνικών ντοκιμαντέρ πρόσφατης παραγωγής αλλά και παλαιότερων που έχουν σηματοδοτήσει την πορεία του σύγχρονου ντοκιμαντέρ στην Ελλάδα καθώς και ταινίες που διακρίθηκαν στο φετινό 17ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.
Το αφιέρωμα το ελληνικό ντοκιμαντέρ περιλαμβάνει τρεις ζώνες προβολών ανά ημέρα με ημερήσιο εισιτήριο στα 5 ευρώ, συζητήσεις, έκθεση φωτογραφίας με τίτλο «Η φωτογραφία ως ντοκουμέντο» καθώς και εργαστήρι Νέων Ντοκιμαντεριστών.
Παρασκευή 24 Απριλίου
Πρώτη Ζώνη:
17.00 Παράδοξη Πατρίδα (56’) του Νίκου Ασλανίδη (2015) 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, (Βραβείο Κοινού, Πρεμιέρα Αθήνας)
18.25 Αθήναι (26’) της Εύας Στεφανή (1995)
Δεύτερη Ζώνη:
19.05 Ο τυφλός Ψαράς (37’) των Στρατή Βογιατζή και Θέκλας Μαλάμου (2011)
20.00 Food for Love (78’) της Μαριάννας Οικονόμου (2013)
Τρίτη Ζώνη:
21.30 Agora – Από τη Δημοκρατία στις Αγορές (117’) του Γιώργου Αυγερόπουλου (2015)
23.40 Λάμπουν στο σκοτάδι (71’) του Παναγιώτη Ευαγγελίδη (2013)
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ: «ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΔΕΑ ΣΤΗΝ ΟΘΟΝΗ»
Στο πλαίσιο του Αφιερώματος στο Ελληνικό Ντοκιμαντέρ στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων, η Ένωση Ελληνικού Ντοκιμαντέρ οργανώνει ένα εργαστήρι ντοκιμαντέρ για νέους, φοιτητές και λάτρεις του ντοκιμαντέρ με την καθοδήγηση έμπειρων και διακεκριμένων δημιουργών ντοκιμαντέρ, την Παρασκευή 24 Απριλίου 2015, 9.00 πμ με 5.00μμ, στη Τεχνόπολη.
Ο Άγγελος Κοβότσος, πρόεδρος της Ένωσης Ελληνικού Ντοκιμαντέρ και σκηνοθέτης, στο διάλειμμα μεταξύ των προβολών, μας μίλησε για το αφιέρωμα και το ελληνικό ντοκιμαντέρ.
Ποιο είναι το μήνυμα που θέλει να μας περάσει ο τίτλος του αφιερώματος;
Δείτε ακόμη
Τον τίτλο τον εμπνεύστηκε η σκηνοθέτις Κατερίνα Πατρώνη και η ομάδα προβολής της Ένωσης Ελληνικού ντοκιμαντέρ. Αντικατοπτρίζει το γεγονός οτι θέλουμε να βλέπουμε το ελληνικό ντοκιμαντέρ σαν ένα είδος δημιουργικό, ένα είδος κινηματογραφικής έκφρασης, να μπορούμε να το ξεχωρίζουμε από άλλα είδη ντοκιμαντέρ, όπως είναι το τηλεοπτικό. "Με τα μάτια ανοιχτά" σημαίνει για εμάς να μπορούμε να δούμε τον κόσμο με έναν άλλο τρόπο, γιατί και το ντοκιμαντέρ είναι ένα ιδιαίτερο βλέμμα απέναντι στον κόσμο. Ο κάθε δημιουργός βλέπει μια αλήθεια στην πραγματικότητα. Αναζητούμε την αλήθεια, αλλά το θέμα είναι πάντα πως την βλέπουμε και πως αυτή την αλήθεια την αποτυπώνουμε στην ταινία, τη δική μας αλήθεια, τη δική μας οπτική.
Πως δικαιολογείτε την παραγωγή ελληνικών ντοκιμαντέρ παρά τις δυσχερείς οικονομικές συνθήκες;
Υπάρχει έντονη παρουσία και παραγωγή ελληνικών ντοκιμαντέρ γιατί εάν σταματήσεις τον καλλιτέχνη και δεν τον αφήσεις να εκφράζεται, θα "πεθάνει". Αυτός είναι ο λόγος που ο καθένας από εμάς κάνει την κάθε δυνατή προσπάθεια να φτιάχνει ταινίες με όποιο τρόπο μπορεί. Βέβαια, αυτό δε σημαίνει πως έτσι πρέπει να λειτουργεί το σύστημα. Το "μαύρο" που έπεσε στην ΕΡΤ ήταν καταστροφή για το ελληνικό ντοκιμαντέρ γιατί εκτός από τις παραγωγές που χρηματοδοτούσε η ίδια η τηλεόραση σταμάτησε και το πρόγραμμα Τεκμήριο που ήταν σε συγχρηματοδότηση της ΕΡΤ και του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου. Εδώ και ενάμιση χρόνο δεν υπάρχει τίποτε, γίνονται ελάχιστες κινήσεις με βάση κάποια χρηματοδότηση. Ό,τι γίνεται, γίνεται από εμάς. Το μέλλον προβλέπεται δυσοίωνο λόγω της έλλειψης χρημάτων παρόλο που με τον καινούργιο νόμο, ο Υπουργός δέχθηκε την τροποποίηση και έβγαλε το ποσοστό από τις εξωτερικές παραγωγές, γεγονός το οποίο θα ενισχύσει. Παρόλα αυτά, δεν υπάρχουν χρήματα για πρόγραμμα για την τηλεόραση. Άρα, η χρηματοδότηση του ντοκιμαντέρ εντάσσεται στο ενάμιση τις εκατό.
Η παρουσία μας στο εξωτερικό, με ελληνικά ντοκιμαντέρ, είναι αισθητή;
Τα τελευταία χρόνια η παρουσία των ελληνικών ντοκιμαντέρ στα διεθνή φεστιβάλ είναι πάρα πολύ σημαντική. Έχουμε ταινίες που έχουν παιχτεί σε πολλά φεστιβάλ και έχουν βραβευθεί στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ της Θεσσαλονίκης αλλά και στο εξωτερικό. Έχουμε όμως και ταινίες που προβάλλονται σε διεθνή δίκτυα όπως για παράδειγμα η Agora του Γιώργου Αυγερόπουλου αλλά και άλλες ταινίες, όπως το περσινό αφιέρωμα του το γαλλογερμανικού καναλιού Arte στην ελληνική κρίση, με σημαντικά ντοκιμαντέρ όπως το Food for Love της Μαριάννας Οικονόμου.
//
Συντάκτης: Nancy Angelopoulou
Ακολουθήστε το inExarchia στο facebook